The investigative competitions from an interdisciplinary focus for the educational of technology of the health
Keywords:
investigative competences, interdisciplinary approach, health technologyAbstract
The present research is developed in the Health Technology Faculty during the period between 2015 – 2016, according to the detection of a group of incapacities, that motivated that the authors planted herself as an objective the design of the investigative competences that contributes according to an interdisciplinary approach as a distinctive trait, to the development of professionals that are committed to the formation of the new health technicians. The research works with theoretical level methods that allowed to determinate the fundaments that serve as base to the investigative competences and the modeling of the five investigative competences, abilities, operations, and the values that allows to increase, based on an interdisciplinary approach. The five designed competences are: Researchable, Protocolizable, Knowledge Management, Communicative and Socializable.Downloads
References
2.- González TR. Preparación Metodológica. La interdisciplinariedad en el proceso de evaluación del examen estatal. La Habana: Facultad de Tecnología de la Salud, octubre; 2015.
3.- Colectivo de Autores. Libro Currículum de Vargas. La Habana: CEPES; 2003.
4.- Rojas R. Formación de investigadores educativos: Una propuesta de investigación. México: Plaza y Valdés; 1992.
5.- Tobón S. y otros. Competencias, calidad y educación superior. Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio; 2006.
6.- Jaik A. Competencias investigativas. Una mirada a la educación superior, México: Instituto Politécnico Nacional CIIDIR Unidad Durango; 2013, p-26/149. Disponible en: http://redie.mx/librosyrevistas/libros/ competenciasinvestigativas.pdf Consultado: 28-3-2015 18:36.
7.- Balbo J. Formación en competencias investigativas, un nuevo reto de las universidades. Universidad Nacional Experimental del Táchira; 2013. Disponible en: http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/vrac/documentos/Curricular_Documentos/Evento/Ponencias/Balbojosefina .pdf Revisado: 28-03-2015 16:24.
8.- Castellanos B., Llivina, MJ. y Fernández, AM. La gestión de la actividad de ciencia e innovación tecnológica y la competencia investigativa del profesional de la educación. Congreso Pedagogía; Palacio de Convenciones. La Habana, Cuba: ISP Enrique José Varona. IPLAC; 2003.
9.- Álvarez VM., Orozco O., Gutiérrez A. Cuadernos de Educación y Desarrollo. 2011; Vol. 3 (24): p-9.
10.- Gallardo O. Modelo de formación por competencias investigativas para investigadores profesionales. (tesis en opción al grado científico), Holguín: Centro de Investigación y Servicios Ambientales y tecnológicos CITMA-HOLGUÍN; 2003.
11.- Oramas R. Modelo del docente para los escenarios docentes de la carrera de Medicina. (tesis en opción al grado científico de doctor en ciencias), La Habana; 2012, p.14.
12.- Sixto A. Estrategia pedagógica para la preparación de los licenciados en enfermería en las competencias investigativas. (tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). La Habana; 2014, p.26.
13.- Estrada O. Educare Electronic Journal EISSN: 14094258; 2014, Vol. 18(2) Mayo-Agosto: p 177-194
14.- Suárez A. El desarrollo de las habilidades investigativas de los estudiantes de la carrera de medicina. (Tesis Doctoral), La Habana; 2017
15.- Solís S. Preparación Metodológica. El enfoque interdisciplinario en las tecnologías de la salud. II parte. La Habana: Facultad de Tecnología de la Salud, mayo; 2015.
16.- Red Bibliotecaria Matías. Universidad Dr. José Matías Delgado; 2015 Disponible en: http://biblioteca.ujmd.edu.sv/. Consultado el [11 de nov 2016]webquery.ujmd.edu.sv/siab/bvirtual/Fulltext/ADBR0000647/C2.pdf
17.- González TR. Modelo para el desarrollo de competencias investigativas con enfoque interdisciplinario en Tecnología de la salud. (Tesis doctoral); La Habana;2017
18.- González TR., Lazo M., Díaz F. Competencias investigativas con enfoque interdisciplinario, (ponencia en formato digital presentada en XI Jornada Pedagógica Tecnología de la Salud. La Habana: Facultad de Tecnología de la Salud; 2016.
19.- Mayorga MA., Álvarez GA. La gestión en el desarrollo de la actividad investigativa para el fortalecimiento de la formación profesional de los estudiantes de Enfermería. Rev. Ciencia, Tecnología e Innovación, 2016, Vol. 3(3)
20.- Dandicourt C. Cuidados en la comunidad. Relación con las funciones y competencias del especialista en Enfermería Comunitaria. (Tesis doctoral), Universidad de Ciencias Médicas, La Habana; 2017
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0) that allows the use of the work to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and build on the material) as long as mention is made of the publication in the journal as the primary source. However, you will not be able to trade with it.
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (eg: deposit it in an institutional telematic file or preprint servers) provided that the initial publication in this journal is indicated.
The Cuban Health Technology Magazine is authorized by a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.