Basic text of Clinical Radiology for students of Medical Imaging and Radio physics
Keywords:
Radiological Clinic, Teaching-learning process, Professional skillsAbstract
Introduction: the literature available for students of Imaging and Medical Radiophysics at the Faculty of Health Technology for the subject Radiological Clinic is not in relation to the objectives and contents of the program. Objective: to evaluate the need for the basic text of the subject Radiological Clinic for students of Medical Imaging and Radiophysics at the Faculty of Health Technology in the 2021-2022 academic year. Method: an observational, descriptive, cross-sectional research was carried out with a population of 60 third-year undergraduate students of Medical Imaging and Radiophysics. The only variable parameterized was the development of professional skills in students of the Bachelor's Degree in Medical Imaging and Radiophysics, which resulted in four dimensions: cognitive, procedural, attitudinal and informative, and 12 indicators. Results: the four dimensions were poorly observed between 46.6% and 60% of the respondents. The survey was dominated by responses of inadequate between 43.3% and 68.33% of respondents in the four dimensions studied. The students express the need for a textbook in correspondence with the program as the information is dispersed, with few images and aimed at medical training Conclusions: the need for the basic text of the Radiological Clinical subject for students of Imaging and Radiophysics was evaluated. Medical at the Faculty of Health Technology, which integrates and updates the contents declared in the program.
Downloads
References
2. García LU. Propuesta del texto básico de la asignatura Clínica Radiológica. [Tesis en opción al título académico de master en ciencias en tecnología de las imágenes]. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana: Facultad de Tecnología de la Salud; 2023.
3. García LU. Enseñanza aprendizaje de Clínica Radiológica y habilidades profesionales del Licenciado en Imagenología y Radiofísica Médica. Revista de Ciencias Médicas y de la vida. 2023;1(1-3):e016.
4. Torres A, Zelada MM, García ME, Campos M. Desarrollo de las habilidades profesionales del cirujano general en la atención preoperatoria mediata. MEDISAN. 2022; 26 (1):5- 21.
5. Díaz-Machín AR, Companioni-Álvarez I, Sánchez-Herrera MC. Contribución al desarrollo de una habilidad profesional en la formación del logopeda. Educación y sociedad. 2022; 20 (1):141-156.
6. Arias JL. Guía para elaborar la operacionalización de variables. Espacio I+D, Innovación más desarrollo. [Internet]. 2021 [consultado 2024 julio 12; 10(28):42-56. Disponible en: https://doi.org/10.31644/IMASD.28.2021.a02
7. Dorta E, Barrueta N. Las variables de la investigación científica en el diseño cubano. Revista de la Universidad Cubana de Diseño. 2023; 10 (20):23-33.
8. Cruces AE, Provoste VA. El uso del material y/o recursos didácticos proporcionados por el ministerio de educación en la enseñanza de las matemáticas en primer ciclo de enseñanza básica [Trabajo de Titulación para optar al grado de Licenciado en Educación y al Título Profesional de Profesor de Educación General Básica con mención en Matemática y Ciencias Naturales]. Universidad de Concepción Campus Los Ángeles, Chile: Escuela de Educación; 2022.
9. Goovert A. Materiales didácticos estructurados y aprendizaje en el área de matemática en los estudiantes de 5to grado de primaria de la I.E No20320 Domingo Mandamiento Sipan [Trabajo de Titulación para optar al grado académico de maestro en docencia superior e investigación universitaria]. Huacho: Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión; 2022.
10. Molina S, Alfaro A. Ventajas e inconvenientes del uso del libro de texto en las aulas de Educación Primaria. Percepciones y experiencias de docentes de la Región de Murcia. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. [Internet]. 2019 [consultado 2024 julio 12; 22(2): 179-197. Disponible en: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.2.332021
11. Cordero I. Los medios de enseñanza en anestesiología y reanimación. Revista mexicana de anestesiología. 2021; 44 (1): 5-7.
12. Díaz DC, Morales LJ. Valoración de la Idoneidad Didáctica en un Libro de Texto de grado séptimo sobre el objeto Matemático Número Racional [Tesis de Maestría en Educación]. Bogotá, Colombia: Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Facultad de Ciencias y Educación: 2021.
13. Hernández I, Caballero E. Los objetos de aprendizaje en la enseñanza de la lengua materna. Universidad de Holguín, Cuba. [Internet]. 2022. [consultado 2024 julio 12 Disponible en: https://repositorio.uho.edu.cu/xmlui/handle/uho/787
14. Vargas L, Gamboa AA, Prada R. Pedagogía por proyectos y secuencia didáctica: una alternativa para el desarrollo de competencias comunicativas. Revista Boletín REDIPE. 2021; 10 (10):22-32.
15. Meneses Y, Martínez S, Piloto MP. El desarrollo de la habilidad escuchar en la formación del maestro logopeda. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional. 2019; 7 (1):13-25.
16. Oñate CE. Desarrollo de la percepción visual previo al proceso inicial de lectura de niños de preparatoria [Proyecto de Investigación y Desarrollo previo a la obtención del Título de Magister en Innovación en Educación]. Ambato, Ecuador: Pontificia Universidad Católica del Ecuador; 2022.
17. Gómez TV, Hernández Y, Moreno V. Capacidad de percepción, concentración y memoria visual en niños de una institución educativa de Santander en edades de 6 a 8 años. [Proyecto de Investigación]. Bucaramanga, Colombia: Universidad Cooperativa de Colombia. Facultad de Ciencias Humanas y Sociales; 2019.
18. Bonilla MM. La memoria visual en el aprendizaje de secuencias lógicas en niños y niñas del subnivel II de educación inicial [Informe final del trabajo de Integración Curricular previo a la obtención del Título de Licenciada en Ciencias de la Educación Inicial]. Ambato, Ecuador: Universidad Técnica de Ambato. Facultada de Ciencias Humanas y de la Educación; 2022.
19. Calderón R. El uso de textos y cuadernos de trabajo en la práctica pedagógica en la I.E. No 36323 de Química [Trabajo de Investigación para optar el grado académico de Bachiller en Educación]. Lima, Perú: Universidad Católica Sede Sapientiae. Facultad de Ciencia de la Educación y Humanidades: 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0) that allows the use of the work to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and build on the material) as long as mention is made of the publication in the journal as the primary source. However, you will not be able to trade with it.
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (eg: deposit it in an institutional telematic file or preprint servers) provided that the initial publication in this journal is indicated.
The Cuban Health Technology Magazine is authorized by a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.