Nursing home intervention strategy to improve the quality of life for patients with Cerebral Vascular Accident, and their caregivers
Keywords:
strategy of domiciliary Intervention, quality of life, health, InfirmaryAbstract
Introduction: cerebrovascular accident is a disease that generates chronic disability, with loss of independence and autonomy. This entity is manifested with high incidence in the Community of Cazenga, Luanda, and the Republic of Angola. Objective: to design a nursing home intervention strategy to improve the quality of life related to health for patients with cerebrovascular accident and their caregivers in the community of Cazenga, Luanda. Methods: from the theoretical level, the systematization, the modeling and the structural and functional systemic. From the empirical level, the survey for the consultation of specialists and managers, processed in percentages, the Kolmogorov-Smirnov tests and Chi-square of goodness of fit for measures of central tendency. Results: the proposed Nursing Home Intervention Strategy model for the improvement of the quality of life related to health in patients with stroke and their caregivers, with the logic assumed in the research and the theoretical foundations as important references for its design and execution. Conclusions: It was found that the use of a home nursing intervention strategy based on the philosophical, sociological, psychological, pedagogical and nursing as a science, structured in stages, with actions developed in their moments, periods and phases contributes to improve the quality of life related to health in patients with stroke, and their caregivers. It reveals a humanistic and integrating component of the members of the multidisciplinary team coordinated by Nursing.
Downloads
References
2. Fleck MP, Louzada S, Xavier M, Chachamovich E, Vieira G, Santos L, Application of the portuguese version of the abbreviated instrument of quality life WHOQOL-bref. Rev. Saude Public. 2000; 34 (2): 178-83.
3. Valle Lima, Alberto D. Algunos modelos importantes para la investigación pedagógica. (Material digital). 2012
BIBLIOGRAFÍA CONSULTADA
• Avila Sánchez M. Modelo pedagógico para el mejoramiento humano de los estudiantes de la carrera de Enfermería. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. La Habana, Cuba. 2012.
• Borges Oquendo LC. Modelo de evaluación de impacto del postgrado académico en los docentes de la Facultad de Ciencias Médicas “General Calixto García”. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. La Habana, Cuba, 2014.
• Fuhrmann NL. Apostila para o módulo de Metodologia da Pesquisa Científica. Porto Alegre; 2003.
• Gil AC. Como elaborar projetos de pesquisa. 3ª Ed. Editora Atlas. São Paulo. Brasil, 1996.
• Gonçalves EP. Iniciação à Pesquisa Científica. 3ª Ed. Editora Alínea; Campinas, Sao Pablo. Brasil, 2003.
• González D. La superación de los maestros primarios en la formulación de problemas matemáticos. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. Ciudad de La Habana, Cuba, 2001.
• Grey X. Modelo Pedagógico para el mejoramiento del desempeño profesional de los maestros primarios que laboran en escuelas para alumnos con trastornos de la conducta. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. La Habana, Cuba, 2012.
• Kirkpatrick DL Evaluación de acciones formativas. Barcelona: Gestión; España, 2000.
• Namen FM. Elaboração de Teses e Dissertações. Rio de Janeiro: Ed. Rubio; 2006.
• Pérez Gastón M y col: Metodología de la Investigación I. Editorial Pueblo y Educación. Cuba, 1996, citado por Lamas, M.: La estrategia interventiva conjunta en la superación de los profesores de Historia de la Educación Técnica y Profesional. (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. La Habana, Cuba, 2006.
• Reyes OL. Modelo de dirección educacional para la integración del proceso directivo en las entidades educativas. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. Ciudad de La Habana, Cuba, 2005.
• Ruíz A. La investigación educativa. Material docente (folleto). La Habana, 2009.
• Santos Baranda J. Modelo Pedagógico para el mejoramiento del desempeño pedagógico profesional de los profesores de Agronomía de los Politécnicos Agropecuarios. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. Ciudad de La Habana, Cuba, 2005.
• Spector N. Manual para a redação de teses, projetos de pesquisa e artigos científicos. 2a ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2002.
• Terrero Laffita A. Modelo pedagógico para la alfabetización por radio. Tesis en opción del Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño; La Habana, Cuba, 2006.
• Torres P. Algunas consideraciones acerca del estado actual de las investigaciones sobre evaluación educativa en Cuba. Ciencias Pedagógicas, Ministerio de Educación. La Habana, Cuba, 2006. (citado 28 Mar 2014). Disponible en: htpp://cied.rimed.cu
• Triviño X, Shirhan M, Moore P, Montero L. Impacto de un programa de formación en docencia en una escuela de Medicina. Rev. Méd. Chile. 2011. Nov; 139 (11): 9 -2.
• Tyler, W. Basic principles of currículo and instruction. University of Chicago, EEUU, 1950.
• Valcárcel N. Estrategia de Superación Interdisciplinaria para profesores e ciencias de las secundarias básicas (Tesis) Opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. Ciudad de La Habana, 1998.
• Valle Lima AD. Meta modelos de la Investigación Pedagógica. (CD-ROOM). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana. Cuba, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0) that allows the use of the work to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and build on the material) as long as mention is made of the publication in the journal as the primary source. However, you will not be able to trade with it.
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (eg: deposit it in an institutional telematic file or preprint servers) provided that the initial publication in this journal is indicated.
The Cuban Health Technology Magazine is authorized by a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.