Nursing home intervention strategy to improve the quality of life for patients with Cerebral Vascular Accident, and their caregivers

Authors

  • Samuel Acasio Silas Clínica Girasol. Cazenga. Angola
  • Mario Avila Sánchez Facultad de Enfermería "Lidia Doce".Universidad de Ciencias Médicas de La Habana

Keywords:

strategy of domiciliary Intervention, quality of life, health, Infirmary

Abstract

Introduction: cerebrovascular accident is a disease that generates chronic disability, with loss of independence and autonomy. This entity is manifested with high incidence in the Community of Cazenga, Luanda, and the Republic of Angola. Objective: to design a nursing home intervention strategy to improve the quality of life related to health for patients with cerebrovascular accident and their caregivers in the community of Cazenga, Luanda. Methods: from the theoretical level, the systematization, the modeling and the structural and functional systemic. From the empirical level, the survey for the consultation of specialists and managers, processed in percentages, the Kolmogorov-Smirnov tests and Chi-square of goodness of fit for measures of central tendency. Results: the proposed Nursing Home Intervention Strategy model for the improvement of the quality of life related to health in patients with stroke and their caregivers, with the logic assumed in the research and the theoretical foundations as important references for its design and execution. Conclusions: It was found that the use of a home nursing intervention strategy based on the philosophical, sociological, psychological, pedagogical and nursing as a science, structured in stages, with actions developed in their moments, periods and phases contributes to improve the quality of life related to health in patients with stroke, and their caregivers. It reveals a humanistic and integrating component of the members of the multidisciplinary team coordinated by Nursing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mario Avila Sánchez, Facultad de Enfermería "Lidia Doce".Universidad de Ciencias Médicas de La Habana

Profesor Titular UCMH, Presidente de la Comisión de Grados Científicos de Ciencia de la Enfermería, Miembro de la CG de Educación Médica y Miembro de la Sesión de Biomedicina de la CNGC

References

1. Smelzer SC, Bare BG. Tratado de Enfermagem Médico-Cirurgica. 7ª. Ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan. V.4. 1994.
2. Fleck MP, Louzada S, Xavier M, Chachamovich E, Vieira G, Santos L, Application of the portuguese version of the abbreviated instrument of quality life WHOQOL-bref. Rev. Saude Public. 2000; 34 (2): 178-83.
3. Valle Lima, Alberto D. Algunos modelos importantes para la investigación pedagógica. (Material digital). 2012
BIBLIOGRAFÍA CONSULTADA
• Avila Sánchez M. Modelo pedagógico para el mejoramiento humano de los estudiantes de la carrera de Enfermería. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. La Habana, Cuba. 2012.
• Borges Oquendo LC. Modelo de evaluación de impacto del postgrado académico en los docentes de la Facultad de Ciencias Médicas “General Calixto García”. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. La Habana, Cuba, 2014.
• Fuhrmann NL. Apostila para o módulo de Metodologia da Pesquisa Científica. Porto Alegre; 2003.
• Gil AC. Como elaborar projetos de pesquisa. 3ª Ed. Editora Atlas. São Paulo. Brasil, 1996.
• Gonçalves EP. Iniciação à Pesquisa Científica. 3ª Ed. Editora Alínea; Campinas, Sao Pablo. Brasil, 2003.
• González D. La superación de los maestros primarios en la formulación de problemas matemáticos. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. Ciudad de La Habana, Cuba, 2001.
• Grey X. Modelo Pedagógico para el mejoramiento del desempeño profesional de los maestros primarios que laboran en escuelas para alumnos con trastornos de la conducta. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. La Habana, Cuba, 2012.
• Kirkpatrick DL Evaluación de acciones formativas. Barcelona: Gestión; España, 2000.
• Namen FM. Elaboração de Teses e Dissertações. Rio de Janeiro: Ed. Rubio; 2006.
• Pérez Gastón M y col: Metodología de la Investigación I. Editorial Pueblo y Educación. Cuba, 1996, citado por Lamas, M.: La estrategia interventiva conjunta en la superación de los profesores de Historia de la Educación Técnica y Profesional. (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. La Habana, Cuba, 2006.
• Reyes OL. Modelo de dirección educacional para la integración del proceso directivo en las entidades educativas. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. Ciudad de La Habana, Cuba, 2005.
• Ruíz A. La investigación educativa. Material docente (folleto). La Habana, 2009.
• Santos Baranda J. Modelo Pedagógico para el mejoramiento del desempeño pedagógico profesional de los profesores de Agronomía de los Politécnicos Agropecuarios. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. Ciudad de La Habana, Cuba, 2005.
• Spector N. Manual para a redação de teses, projetos de pesquisa e artigos científicos. 2a ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2002.
• Terrero Laffita A. Modelo pedagógico para la alfabetización por radio. Tesis en opción del Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño; La Habana, Cuba, 2006.
• Torres P. Algunas consideraciones acerca del estado actual de las investigaciones sobre evaluación educativa en Cuba. Ciencias Pedagógicas, Ministerio de Educación. La Habana, Cuba, 2006. (citado 28 Mar 2014). Disponible en: htpp://cied.rimed.cu
• Triviño X, Shirhan M, Moore P, Montero L. Impacto de un programa de formación en docencia en una escuela de Medicina. Rev. Méd. Chile. 2011. Nov; 139 (11): 9 -2.
• Tyler, W. Basic principles of currículo and instruction. University of Chicago, EEUU, 1950.
• Valcárcel N. Estrategia de Superación Interdisciplinaria para profesores e ciencias de las secundarias básicas (Tesis) Opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. Ciudad de La Habana, 1998.
• Valle Lima AD. Meta modelos de la Investigación Pedagógica. (CD-ROOM). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana. Cuba, 2007.

Published

2018-03-27

How to Cite

1.
Acasio Silas S, Avila Sánchez M. Nursing home intervention strategy to improve the quality of life for patients with Cerebral Vascular Accident, and their caregivers. Rev. Cub. Tecnol. Salud. [Internet]. 2018 Mar. 27 [cited 2025 May 9];9(1):15-24. Available from: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1053

Issue

Section

Original Articles