The main integrative discipline of the logofonoaudiología career from the perspective of the students

Authors

  • Ivete Cabrera Díaz de Arce Facultad de Tecnología de la Salud. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Cuba
  • Vivian Vázquez Villasuso Policlínico Rampa
  • Dania Granela Hernández FATESA

Keywords:

career, discipline, students

Abstract

Introduction: The main integrating discipline responds to objectives outlined in the professional model and develops the modes of action that are linked to the different problems to be solved by the graduate of a given career. Objective: To describe the criteria of the students of the career of Logophonoaudiology about the main integrating discipline. Methods: A cross-sectional descriptive study was carried out where we worked with a universe constituted by 65 students belonging to the second, third and fourth year of the Logophonoaudiology career of Havana from the 2017-2018 academic year. We worked with inclusion criteria of having studied at least one of the subjects of this discipline. Results: The majority of the students consider that the aspects that characterize the main discipline integrating the career Logophonoaudiology are related to the linking of the subjects and the work practice to the basic problems of the profession, the integration and application of the contents in the solution of problems of practical activity and the contribution of it to the formation of values, autonomy and independence. Students point out that interdisciplinary relationships are sufficient. They also value that the subjects practically do not include practical activities that have a significant influence on the skill formation of the profession and the little link between teaching, work and research activities. Conclusions: The students value most of the items in a satisfactory way, so that they characterize to a large extent the discipline Logophonoaudiology as rector in the career.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivete Cabrera Díaz de Arce, Facultad de Tecnología de la Salud. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Cuba

Jefa de Carrera Logofonoaudiología

Vivian Vázquez Villasuso, Policlínico Rampa

Defectóloga Policlínico Rampa

References

1. Álvarez de Zayas CM. La escuela en la vida. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación; 1999.
2. Horruitiner Silva P. La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Félix Varela; 2006.
3. Fernández Vivet M. Las relaciones interdisciplinarias desde la disciplina principal integradora Formación Laboral Investigativa. [doctoral]. Guantánamo: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas; 2015.
4. Ochoa Roca TZ, Carrasco Feria MA, Rodríguez Madeley C, Álvarez Paneque O, Martínez Puente A, Hechavarría Barzaga K. La interdisciplinariedad en el trabajo docente metodológico desde la disciplina principal integradora. Policlínico René Ávila Reyes. [cited 2017 12 de octubre ]: Available from: socecsholguin2015.sld.cu/index.php/socecsholguin/2015/paper/download/26/18
5. Taureaux Díaz N. Modelo curricular para la disciplina principal integradora en la carrera Medicina. Primer Taller de Sistematización de Resultados de la Formación Doctoral en Educación Médica UCMH, Noviembre 2015 [serial on the Internet]. 2015 [cited 2017 noviembre]: Available from: http://tallerdoc2015.sld.cu/index.php/tallerdoc/2015/paper/view/23/29
6. Pichs García LA. La Educación en el Trabajo como principio rector de la formación en las Ciencias Médicas y su relación con la Educación Avanzada. En: Epistemología de la Educación Médica. Universidad Católica de Cuenca. Ecuador; 2015. p. 26- 29
7. Ilizástigui Dupuy F. Educación en el trabajo como principio rector de la Educación Médica cubana. Conferencia brindada en el Taller Nacional “Integración de la Universidad Médica a la organización de Salud: su contribución al cambio y desarrollo perspectivo. (folleto) La Habana, Cuba: MINSAP; 1993. p-12-19.
8. Fernández Sacasas JA. El principio rector de la Educación Médica cubana. Un reconocimiento a la doctrina pedagógica planteada por el profesor Fidel Ilizástigui Dupuy. Educación Médica Superior [serial on the Internet]. [cited 2017 3 de octubre]: Available from: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412013000200011&script=sci_arttext&tlng=en
9. Cabrera Díaz de Arce I et al. Currículo de la Carrera Licenciatura en Logofonoaudiología. La Habana: Ministerio de Salud Pública. Facultad de Tecnología de la Salud; 2010.

Published

2018-06-27

How to Cite

1.
Cabrera Díaz de Arce I, Vázquez Villasuso V, Granela Hernández D. The main integrative discipline of the logofonoaudiología career from the perspective of the students. Rev. Cub. Tecnol. Salud. [Internet]. 2018 Jun. 27 [cited 2025 Apr. 18];9(2):4-14. Available from: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1069

Issue

Section

Original Articles