The process of superation of the medical education and of technology of the health particularizing in optometry and optics

Authors

  • Letisia Lis Muñóz Alonso Facultad de Tecnología de la Salud. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana

Keywords:

Overcoming, professional performance, integration, optometry and optics

Abstract

Any process of training and professional improvement in health, is organized with the purpose of promoting the development of the basic functions: assistance, teaching, investigative, administrative and social interaction. All related and integrated, so that in every health service provided, continuous and permanent overcoming is present with the objective of mobilizing critical thinking, with a scientific sustenance, condition that contributes to the formation and Surpassing those around him, applying scientific thought in all his work performance.  In order to assess the process of overcoming medical education and Particularizando Health technology in optometry and optics is that this publication is made. In the case of the professionals of the optometry and the optics, since the necessity of the integration of the optical and optometric knowledge for the execution of the technological procedures, it is essential that the professional overcoming has as characteristics: Contribute to the development of common attitudes; The stimulation of the respect and recognition of the functions and limitations of each proceeding, which in an inescapable way, propitiates the personalization and contextualization of the process of professional improvement. All this is supported by research as the essential nucleus of any process of professional improvement. It identifies the essential features of the health technologist's professional performance in optometry and optics. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Letisia Lis Muñóz Alonso, Facultad de Tecnología de la Salud. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana

Lic. en Educación Especial. Profesor asistente. Facultad de Tecnología de la Salud.  Universidad de Ciencias Médicas de La Habana.

References

1. Lazo Pérez, M. Tecnología de la Salud, universidad innovadora. Revista cubana de Tecnología de la Salud. http//www.revtecnologia.sld.cu. Volumen 9. Nro 1 (2018): Enr-Mar/ ISSN: 2218-6719 RNPS: 2252.
2. Lazo Pérez, MA.: Modelo de superación con enfoque interdisciplinario en tecnología de la salud, Rev. Cub.de Tecnología de la Salud. RNPS. No.2252-ISSN: 2218-6719. Vol.6( no. 4), Cuba; 2015 p 3-13
3. Lescaille Elías N. Estrategia de superación para el mejoramiento del desempeño profesional del licenciado en Imagenología y Radiofísica Médica en la técnica de ultrasonido diagnóstico. Tesis para opción de grado científico. La Habana, 2017.
4. Gonzalez Garcia T R. modelo para el desarrollo de competencias investigativas con enfoque interdisciplinario en Tecnología de la Salud. Tesis para opción de grado científico. La Habana, 2017.
5. Solís Solís S. modelo de evaluación del desempeño profesional del licenciado en Higiene y Epidemiologia. Tesis para opción de grado científico. La Habana, 2017.
6. Sanchez López M. modelo de profesionalización en Epidemiologia para los licenciados en Higiene y Epidemiologia. Tesis para opción de grado científico. La Habana, 2017.
7. Horruitiner, P. La Universidad Cubana: el modelo de formación. Editorial Félix Varela. La Habana. Cuba; 2006.
8. Ruíz Aguilera A. La investigación educativa. Ciudad de la Habana: ICCP; 2003
9. Reyes Piña OL, Bringas Linares JA. La Modelación Teórica como método de la investigación científica. Rev. Varona, núm. 42, enero-junio, La Habana, Cuba: Universidad Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona; 2006 p.11 Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360635561003
10. Reyes Piña, O.L; Bringas Linares, J.A.: La Modelación Teórica como método de la investigación científica. Rev. Varona, núm. 42, enero-junio, La Habana, Cuba: Universidad Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona; 2006 p.13 Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360635561003
11. Reyes Piña, O.L; Bringas Linares, J.A.: La Modelación Teórica como método de la investigación científica. Rev. Varona, núm. 42, enero-junio, La Habana, Cuba: Universidad Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona; 2006 p.14 Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360635561003
12. Vela V J. Política de formación médica para la atención primaria de salud. Educ Med Super. 2012.
13. Ramos Suárez V. Estrategia de superación profesional para el mejoramiento del desempeño de los licenciados en Imagenología y Radiofísica Médica en la técnica de mamografía. Tesis para optar por el grado científico de Doctor en Ciencias de la Educación Médica. La Habana, 2017.
14. González García, TR., Lazo Pérez, M. Díaz Montes de Oca, F. Competencias investigativas con enfoque interdisciplinario, (ponencia). Evento Provincial Pedagogía 2017. La Habana: UCP Enrique José Varona; 2016

Published

2018-06-29

How to Cite

1.
Muñóz Alonso LL. The process of superation of the medical education and of technology of the health particularizing in optometry and optics. Rev. Cub. Tecnol. Salud. [Internet]. 2018 Jun. 29 [cited 2025 Apr. 19];9(2):108-15. Available from: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1162

Issue

Section

Original Articles