Natural 3 possibilities: an option for teaching Natural and Traditional Medicine
Keywords:
Natural and Traditional Medicine, Teaching-learning process, Web pages, Information techniques and ComputersAbstract
Introduction: the teaching of Natural and Traditional Medicine is linked to the careers of medical sciences; many times this is difficult due to the limited availability of bibliography. Objective: to evaluate the content of the web page Natural Possibilities 3, where Natural and Traditional Medicine topics are addressed. Methods: transversal descriptive research at the Rudesindo Antonio Garcia del Rijo polyclinic in Sancti Spíritus province, from March 2021 to April 2022. It was developed in work stages: search and compilation of scientific information, selection of tools, means and design. Twenty experts in the field evaluated the scientific relevance of the page created. The criteria of 73 students and 10 teachers on the experience with the product were determined and its effectiveness was evaluated through a pedagogical pre-experiment. Results: the product was designed based on an attractive user interface and updated scientific information useful for learning. The mean of the expert evaluation was positive. The students gave a rating of good. After using the product, most of the students were able to answer the test questions. Conclusions: the web page Natural Possibilities 3 provides the necessary information on the topics addressed for teaching Natural and Traditional Medicine. It has the potential to be applied in classes, teaching time, workshops and other curricular activities in the different careers of medical sciences at undergraduate and postgraduate levels.
Downloads
References
2. Lazo-Herrera LA. Algunas consideraciones sobre “MEDINAT: software educativo para la enseñanza de Medicina Natural y Tradicional”. EDUMECENTRO [Internet]. 2022 [citado 2023 Feb 19]; 14:e1596. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v14/2077-2874-edu-14-e1596.pdf
3. Padilla-Vargas M R, Mullo-Romero EC. Las tecnologías de la información y la comunicación a través de la educación superior. Su incorporación en las investigaciones turísticas. Revista Universidad y Sociedad [Internet]. 2020[citado 2023 Feb 19]; 12(2): 281-286. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000200281&lng=es&tlng=es.
4. Fabars-Domínguez A, Mazar-Queralta V, Orduño-Caballero A, Quintana- Miyares KL. MEDINAT: software educativo para la enseñanza de Medicina Natural y Tradicional. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 2023 Feb 20]; 12(1): 46-60. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000100046&lng=es.
5. Díaz-Vera JP, Ruiz-Ramírez AK, Egüez-Cevallos C. Impacto de las TIC: desafíos y oportunidades de la Educación Superior frente al COVID-19. Revista Científica UISRAEL [Internet]. 2021[citado 2023 Feb 20]; 8(2): 113-134. Disponible en: https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.448
6. Ministerio de Salud Pública de la Republica de Cuba. Resolución ministerial no. 261/2009 [Internet]. [citado 2023 Feb 19]. Disponible en: http://legislacion.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=210
7. Hechavarria-Torres M, García-Céspedes ME, Tosar-Pérez MA. Referentes históricos de la medicina natural y tradicional para la formación del residente de medicina interna. MEDISAN [Internet]. 2021 [citado 2023 Feb 19]; 25(2): 489-506. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192021000200489&lng=es.
8. 6to. Congreso del Partido Comunista de Cuba. Resolución sobre los lineamientos de la política económica y social del partido y la revolución [Internet]. 2011 [citado 2023 Feb 19]. Disponible en: http://www.cuba.cu/gobierno/documentos/2011/esp/l160711i.pdf
9. Santana-Martel JS, Pérez-Garcias A. El codiseño educativo haciendo uso de las TIC en educación superior: una revisión sistemática de literatura. EDUTEC [Internet]. 2020 [citado 2023 Feb 19]; 74: 25-50. Disponible en: https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/155047/558823.pdf?sequence=1&isAllowed=y
10. Castillo-Alarcón DN, Fernández-Brunely MC, Gutiérrez-Núñez R, Enamorado Piña GV. LA FITOTERAPIA. Método alternativo en el tratamiento de la menopausia. Cibamanz [Internet]. 2021 [citado 2023 Feb 19]. Disponible en: https://cibamanz2021.sld.cu/index.php/cibamanz/cibamanz2021/paper/viewFile/371/276
11. López-Borges Y, Betancourt-Fuentes L, Soto-Camejo C, Camejo-Pérez C. Terapia floral. Una alternativa de tratamiento en pacientes con intento suicida. NATUGUASO 2021 [Internet]. 2021 [citado 2023 Feb 19]. Disponible en: https://natuguaso2021.sld.cu/index.php/natuguaso/2021/paper/view/32/44
12. Cantillo-Oviedo O. Revisión bibliográfica de apiterapia. Facultad de ciencias medicas 10 de Octubre [Internet]. 2019 [citado 2023 Feb 19]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/fcmdoct/files/2019/02/Revision-Bibliografica-apiterapia.pdf
13. da Silva D. Qué es escala de Likert y cómo aplicarla. LATAM [Internet]. 2020 [citado 2023 Feb 19]. Disponible en: https://www.zendesk.com.mx/blog/que-es-escala-de-likert/
14. Fabars-Domínguez A, Mazar-Queralta V, Orduño-Caballero A,. MEDINAT: software educativo para la enseñanza de Medicina Natural y Tradicional. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 Mar [citado 2023 Feb 19] ; 12( 1 ): 46-60. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000100046&lng=es.
15. Asociación médica mundial. Declaración de Helsinki de la AMM-Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. WMA [Internet]. 2013 [citado 2023 Feb 19]. Disponible en: http://repositorio.mederi.com.co/bitstream/handle/123456789/386/DeclaracionHelsinki-2013-Esp.pdf?sequence=1
16. Hechavarria-Torres M, García-Céspedes ME, Tosar-Pérez MA, Ortega- Solano G. La Medicina Natural y Tradicional: necesidad para elevar el nivel científico en el residente de Medicina Interna. Maestro y Sociedad [Internet]. 2020 [citado 2023 Feb 19]; 17(4): 817-827. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/download/5253/4785/16663
17. Vitón-Castillo AA, Ceballos-Ramos LM, Rodríguez-Flores LA, Lazo-Herrera LA, Pérez-Álvarez DA. Uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la carrera de Enfermería. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2019 [citado: 2023 Feb 19]; 23(3): 446-453. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3943
18. Montoya-Acosta LA, Parra-Castellanos MR, Lescay-Arias M, Cabello-Alcivar OA, Coloma-Ronquillo GM. Pedagogical theories that support learning with the use of Information and communication technologies. Rev. inf. cient. [Internet]. 2019 [citado 2023 Feb 19]; 98(2): 241-255. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332019000200241&lng=es.
19. Montes de Oca-Carmenaty M, Suárez-Guerra J, Suárez-Sotomayor L, Hernández-García F, Lazo-Herrera L. Aplicación multimedia para la integración de la Medicina Tradicional y Natural en Oftalmología. Educación Médica Superior [Internet]. 2021 [citado 2023 Feb 19]; 35 (2) Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2122
20. Almanza-Santana L, Mesa-Simpson CE, Naranjo-Rodríguez SA, Soler- Cárdenas S, Ordoñez-Pérez M, Suárez-Merino M. Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones: una alternativa a tener en cuenta en la Universidad Ciencias Médicas de Matanzas. Rev.Med.Electrón. [Internet]. 2019 [citado 2023 Feb 19]; 41(3). Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/2790/4335
21. Hernández-García F, Robaina-Castillo JI, Pérez-Calleja NC, González-Díaz EC, Angulo-Peraza BM, Hidalgo-Ávila M, Lazo Herrera LA. Oncopedia, software educativo para el aprendizaje de la oncología pediátrica en la carrera de Medicina. Inv Ed Med [Internet]. 2020 [citado 2023 Feb 19]; 9(35):28-37. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572020000300028
22. Oliva-Santos JE, Lazo-Herrera LA, Paz-Hernández D, Moreno-Domínguez JC. Sitio web sobre medios diagnósticos para el estudio del segmento anterior ocular en Oftalmología. EDUMECENTRO [Internet]. 2018 [citado 2023 Feb 19]; 10(3):40-55. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es
23. Aguilar-Padrón IV, Lazo Herrera LA, Capote Marimón C, Marimón Torres ME. Multimedia MEDICINA BUCAL cómo complemento educativo para estudiantes de tercer año de Estomatología. RCIM [Internet]. 2018 [citado 2023 Feb 19]; 10(2):e13. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592018000200013&lng=es
24. Gesto-Rodríguez J. Utilidad de las TIC en la educación superior: apreciación estudiantil. REFCalE [Internet]. 2022 [citado 2023 Feb 19]; 10(1). Disponible en: http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3543/2168
25. Villavicencio-Gallego S, Abrahantes-Gallego Y, González-Alcántara SM, Martínez-Laguardia AS. Uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la educación médica. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 [citado 2023 Feb 19]; 11(4): 266-273. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000400266&lng=es.
26. Quiroga-Socha LP, Vanegas-Alfonso OL, Pardo-Jaramillo S. Ventajas y desventajas de las tic en la educación “Desde la primera infancia hasta la educación superior”. Revista de Educación & Pensamiento [Internet]. 2019 [citado 2023 Feb 19]; 26)26: 77-85. Disponible en: http://www.educacionypensamiento.colegiohispano.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/103
27. Arriaga-Delgado W, Bautista-Gonzales JK, Montenegro-Camacho L. Las TIC y su apoyo en la educación universitaria en tiempo de pandemia: una fundamentación facto -teórica. Conrado [Internet]. 2021[citado 2023 Feb 19]; 17(78): 201-206. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000100201&lng=es&tlng=es.
28. Rojas-Hernández YL, Martínez-Rodríguez LM. Tecnologías de la información y las comunicaciones apoyando la educación en tiempos de COVID-19. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 2023 Feb 19]; 12(4): 261-266. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000400261&lng=es.
29. García-Milián A, López Puig P, Alonso-Carbonell L, Perdomo-Delgado J, Segredo-Pérez A. Integración de la medicina natural y tradicional cubana en el sistema de salud. Revista Cubana de Salud Pública [Internet]. 2019 [citado 19 Feb 2023]; 45 (2) Disponible en: https://revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/1168
30. Heinze-Martin G, Olmedo-Canchola VH, Andoney-Mayén JV. Uso de las tecnologías de la información y comunicación (TIC) en las residencias médicas en México. A CTA MÉDICA GRUPO ÁNGELES [Internet]. 2017 [citado 19 Feb 2023];15(2): 150-153. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/amga/v15n2/1870-7203-amga-15-02-00150.pdf
31. Díaz de León-Castañeda C. Las TIC en el sector público del Sistema de Salud de México: Avances y oportunidades. Acta univ [Internet]. 2020 [citado 19 Feb 2023]; 30: e2650. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-62662020000100131&lng=es.
32. Ormaza-Bermello MI, Rodríguez M. El impacto de las TIC en el sistema educativo. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo [Internet]. 2020 [citado 19 Feb 2023]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/05/tic-sistema-educativo.html
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0) that allows the use of the work to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and build on the material) as long as mention is made of the publication in the journal as the primary source. However, you will not be able to trade with it.
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (eg: deposit it in an institutional telematic file or preprint servers) provided that the initial publication in this journal is indicated.
The Cuban Health Technology Magazine is authorized by a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.