Information and Communication Technologies in distance education
Keywords:
Distance Education, Educational Processes, Information and Communication TechnologiesAbstract
Introduction: the development of Information and Communication Technologies has contributed to Distance Education. At present, it has gained greater visibility since the Covid-19 pandemic, a situation that created a stoppage of daily life in the world, including educational processes, and where this form of teaching turned out to be the solution to such eventuality. Objective: to describe the results obtained with the use of Information and Communication Technologies in Distance Education, applied in the Research Methodology course carried out with students of technological careers incorporated to the work of Covid-19 research in Primary Health Care in 2021. Method: a descriptive, cross-sectional study was carried out, where the study universe consisted of 44 students grouped in three technological careers of different levels: Middle Technician, Short Cycle Superior Technician and higher level. Summary measures were used according to the nature of the variables. Results: 45.0% of students of the Short Cycle Superior Technician, 93.2% with ease of access to the virtual classroom, 72.3% with an evaluation of Excellent, 100% with a high degree of satisfaction and 95.4% with good relations between teacher and students. Conclusions: the largest number of students corresponded to the Short Higher Technician, the access to the virtual classroom predominated, the excellent academic results, the high degree of satisfaction with the educational modality used and the good relations between teacher-tutor and students.
Downloads
References
2. Albornoz M, Carneiro R, Firmino da Costa A. Pautas para la interpretación de los datos estadísticos disponibles y la construcción de indicadores referidos a la transición de Iberoamérica hacia la Sociedad de la Información. Manual de Lisboa. Lisboa; 2006
3. Flores-Tena MJ, et al. El uso de las TIC digitales por parte del personal docente y su adecuación a los modelos vigentes. Revista Electrónica Educare [Internet]; 2021 [citado 2021 marz 12]; 25(1). Disponible en : http://dx.doi.org/10.15359/ree.25-1.16
4. Milena-Bonilla F. Origen, historia y evolución de las TICs. Colombia, Yopal; [Internet]; 2009 [citado 2021 marz 12]. Disponible en: https://sites.google.com/site/ticsyopal5/autores.
5. Montano J. Historia de las TICs: desde su Origen Hasta la Actualidad. Lifeder [Internet] 2020. [citado 2021 marz 12]. Disponible en: https://www.lifeder.com/historia-tics/.
6. Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. La Educación Superior en el Siglo XXI: Líneas estratégicas de desarrollo. Una propuesta de la ANUIES. México: ANUIES; 2000.
7. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Hacia las Sociedades del Conocimiento; 2005. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001419/141908s.pdf
8. Vera JD, Gellibert Merchán SJ, Zapata Mora SE. Las TIC en la educación superior durante la pandemia de la COVID-19.: Las TIC en la educación superior. Sinapsis [Internet]; 1 de junio de 2021 [citado 2021 marz 12];1(19). Disponible en:https://revistas.itsup.edu.ec/index.php/sinapsis/article/view/405.
9. Hémbuz-Falla GD, Polo-Osso E, González Camacho CC. Implementación de TIC en las prácticas educativas de la educación superior. Bol.Redipe [Internet]; 1 de junio de 2021 [citado 2021 marz 12];10(6) pp 245-58. Disponible en: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1322.
10. García-Sánchez M del R, Reyes-Añorve J, Godínez-Alarcón G. Las Tic en la educación superior, innovaciones y retos / The ICT in higher education, innovations and challenges. RICSH [Internet]; 4 de enero de 2018 [citado 2021 marz 12];6(12) PP 299-316. Disponible en: https://www.ricsh.org.mx/index.php/RICSH/article/view/135.
11. UNESCO. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura; 2020. Disponible en: https://es.unesco.org/news/que-ayudapueden-proporcionar-tecnologiasinteligentes-durante-pandemia.
12. Cotino L. La enseñanza digital en serio y el derecho a la educación en tiempos del coronavirus. Revista de educación y derecho; 2020 [citado 2021 dic 21]; 8 (21). Disponible en: https://doi.org/10.1344/REYD2020.21.31283
13. Jara-Vaca FL. Uso de las TIC en la educación a distancia en el contexto del Covid-19: Ventajas e inconvenientes. Rev Pol. Con [Internet] Noviembre 2021 [citado 2021 dic 21]; 6(11): PP 15-29. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8219323.
14. Aparicio-Gómez OY. Uso y apropiación de las TIC en educación. Revista interamericana de investigación, educación y pedagogía[Internet] 2019 [citado 2021 dic 21]; 12(1): PP 253-284. Disponible en: https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2019.0001.04
15. García-Díaz E, Padial-Suárez J, Berrocal de Luna E. Evaluación de las plataformas digitales más utilizadas durante la actual pandemia (Covid-19). REIDOCREA[Internet] 2021 [citado 2021 dic 21];10(30) PP 21-35. Disponible en:http://hdl.handle.net/10481/70942.
16. Casín-Soto Y. Segundo Congreso Virtual de Ciencias Básicas Biomédicas. Utilidad del aula virtual en la asignatura de Metodología de la Investigación. Granma: Cibamanz [Internet] 2021[citado 2022 dic 21] PP 120-132.Disponible en: https://cibamanz2021.sld.cu/index.php/cibemanz/cibemanz2021.
17. Avendaño C, Prada R. Uso de las Tecnología de Información y Comunicación como valor pedagógico en tiempos de crisis. Revista Historia de la Educación Latinoamericana [Internet] 2021 [citado 2021 dic 21];23(36):135-159. Disponible en: https//www.redalyc.org/articulo.oa? id =86969306007.
18. Robles P, Maldonado L, Lora N, Arvizu B. Análisis del uso de herramientas digitales en tiempos de contingencia en la Licenciatura en Turismo de la Unidad Académica de Turismo y Gastronomía, de la Universidad Autónoma de Nayarit. KIKAME [Internet] 2020 [citado 2021 dic 21];10(10): pp132-143 Disponible en: http://kikame. Tecnocientifica.com.mx/index.php/kikame/article/view/83-84
19. Martínez-Garcés, J. Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la COVID-19. Educación y Humanismo; [Internet] 2020 [citado 2022 de noviembre 19];22(39) PP 1-16. Disponible en: https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114
20. Bonilla-Guachamín JA. Las dos caras de la educación en el COVID-19. Rev CienciAmérica. [Internet] 2020[citado 2023 Abr 19]; 9 (2): PP 89-98. Disponible en: http: //10.33210/ca.v9i2.294
21. Pérez-Guerrero MC. La universidad médica en el enfrentamiento a la Covid-19: retos que ha propuesto. EDUMECENTRO [Internet] 2021 Junio [citado 2023 Abr19];13(2):314-318.Disponible en: http: //csielo.sld.cu/scielo.php? script =sci-arttextpid=S2077
22. Vergara-de la Rosa E. Educación médica a distancia en tiempos de covid-19. Rev Educ Med Super; [Internet] 2020[citado 2023 Abr 19]; 34(2): 27-30. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2383.
23. Estrada P. Educación en tiempos de pandemia: COVID19 y equidad en el aprendizaje. Observatorio de Innovación Educativa. Tecnológico de Monterrey; [Internet] 2020. [citado 2023 Abr 2023]Disponible en: https://observatorio.tec.mx/edunews/educacion-en-tiempos-de-pandemia-covid19
24. Angulo E. Virtualidad, la apuesta de escuelas y universidades ante el brote de Covid-19. Rev France 24, Economía y Tecnología. [Internet] 2020. [citado 2023 Abr 2023] Disponible en: https://www.france24.com/es/20200317coronavirus-educaci%C3%B3n-virtual-pandemia-soluciones
25. Pineda, L. El sistema educativo, desprotegido ante la pandemia. El Diario de la Educación. Opinión. [Internet] 2020. [citado 2023 Abr 2023]Disponible en https://eldiariodelaeducacion.com/2020/04/02/el-sistema-educativodesprotegido-ante-la-pandemia/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0) that allows the use of the work to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and build on the material) as long as mention is made of the publication in the journal as the primary source. However, you will not be able to trade with it.
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (eg: deposit it in an institutional telematic file or preprint servers) provided that the initial publication in this journal is indicated.
The Cuban Health Technology Magazine is authorized by a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.