Novedades y pertinencia de la Química en la Podología

Authors

  • Servilia Santana Ávila

Abstract

Se realizó un estudio descriptivo con el objetivo de diseñar un modelo para la selección de contenidos que permitan  el  perfeccionamiento  de  la  enseñanza  de  la  Química,  teniendo  en cuenta  una  nueva  concepción  didáctica  a  partir  de  la  pertinencia de los contenidos en el desempeño profesional del podólogo. El universo se conformó con podólogos cubanos y estudiantes de cuarto año de la carrera de Licenciatura en Tecnología de la Salud en el perfil de Podología de los cursos académicos 2007-2008 y 2008-2009, que estudian en la Facultad de Tecnología  de  la  Salud de Ciudad de La Habana.  Se  utilizaron  los métodos  del  nivel teórico: análisis y síntesis, inducción y deducción, histórico-lógico,  el  enfoque  sistémico y la modelación. Como métodos del nivel empírico: el análisis de  documentos, la observación científica y la entrevista. Se determinó qué contenidos  de Química son pertinentes incluir en el programa de la asignatura  para  el perfil de Podología, teniendo en cuenta los problemas de salud podológicos.

Summary

This is a descriptive study with the objective of designing a model for the selection of contents that you/they allow the improvement of the teaching of the Chemistry, keeping in mind a new didactic conception starting from the relevancy of the contents in the professional performance of the podologist. The universe conformed to with Cuban podologist and students of fourth year of the career of Degree in  Technology  of  the  Health  in  the profile  of  Podology  of  the  academic courses  2007-2008  and  2008-2009 that you/they study in the Faculty of Technology of the Health in Havana City. The methods of the theoretical level were used: analysis and synthesis; induction and deduction, historical-logical, the systemic focus and the modelation. As methods of the empiric level: the analysis of documents, the scientific observation and the interview. It was determined how contained of Chemistry they are pertinent to include in the program of the subject for the profile of Podology, keeping in mind the podologic health problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Servilia Santana Ávila

Profesor asistente. Educación, especialidad Química.

Published

2011-12-06

How to Cite

1.
Santana Ávila S. Novedades y pertinencia de la Química en la Podología. Rev. Cub. Tecnol. Salud. [Internet]. 2011 Dec. 6 [cited 2025 Apr. 21];1(1). Available from: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/5

Issue

Section

Original Articles