Humanist and inclusive training in Health Technology from Medical Education

Authors

  • Osmany Alonso Ayala Facultad de Enfermería Lidia Doce. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana
  • Yasmira Mestre Apao School of Medical Sciences 10 de October
  • Pablo Daniel Beldarraín Castillo Universidad de Ciencias Médicas de La Habana
  • Zenia María Lazo González Hospital Clínico Quirúrgico “Salvador Allende”.
  • Letisia Liz Muñoz Alonso Facultad de Tecnología de la Salud. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana.
  • Jose Antonio Roque Lozano Hospital Clínico Quirúrgico Julio Trigo López

Keywords:

humanista, educación médica, inclusiva

Abstract

Introduction: nowadays, the accelerated development of scientific knowledge and the demands of the new generations, becomes an important element in the transformation of scientific production, renewing the social direction of Medical Education. Therefore it is necessary to train professionals in Health Technology who master the creations of the scientific-technological civilization from a humanistic and inclusive conception. Objective: to analyze humanistic and inclusive training in Health Technology, in the context of universalization, from Medical Education. Development: consequently, with the challenges that Medical Education postures today when dealing with what refers to humanistic and inclusive training by different authors of national and international studies, it led to the definition of humanistic and inclusive training in Health Technology. Conclusions: the systematization made referring towards the need to provide a humanistic and inclusive education, allowed to establish an approach in the theoretical referents that sustain the theme, focused on health technology professionals where they develop their work focused on the context of universalization from Medical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Osmany Alonso Ayala, Facultad de Enfermería Lidia Doce. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana

Bachelor Degree in Nursing. Master in Medical Emergencies. Philosopher Doctor in Nursing Sciences. Associate Professor. School of Nursing Lidia Doce. Head of Postgraduate and Research Department. University of Medical Sciences of Havana.

Yasmira Mestre Apao, School of Medical Sciences 10 de October

Bachelor Degree in Education. Master Degree in Higher Education in Health Sciences. Assistant Professor. School of Medical Sciences 10 de October. University of Medical Sciences of Havana.

Pablo Daniel Beldarraín Castillo, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana

Lic. en Enfermería. Máster en Urgencias Médicas en APS. Profesor Asistente. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Cuba.

Zenia María Lazo González, Hospital Clínico Quirúrgico “Salvador Allende”.

Dra. en Medicina. Especialista de primer grado en Medicina General Integral. Especialista de segundo grado en Higiene y Epidemiología. Máster en Educación y Promoción de Salud. Profesora Instructora. Hospital Clínico Quirúrgico “Salvador Allende”.

Letisia Liz Muñoz Alonso, Facultad de Tecnología de la Salud. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana.

Lic. en Educación Especial. Profesor asistente. Facultad de Tecnología de la Salud. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. La Habana, Cuba.

Jose Antonio Roque Lozano, Hospital Clínico Quirúrgico Julio Trigo López

Doctor en Medicina. Especialista de primer grado en gastroenterología. Máster en Enfermedades Infecciosas y en Farmacoepidemiología. Profesor Asistente. Hospital Clínico Quirúrgico Julio Trigo López.

References

1. Morales I, Borroto R, Bertha O. Políticas y estrategias para la transformación de la educación superior en la América Latina y el Caribe. Rev. Cubana Educ Med Sup 2005; 19 (1).
2. Hernández I. Formación Humanista y modo de actuación del médico. Estrategia para su integración. Rev. Cubana Educ Med Sup 2005; 19 (2).
3. Añorga J. La teoría de Educación Avanzada y el mejoramiento profesional y humano [Tesis en opción al grado de Doctor en Ciencias]. La Habana. 2012.
4. Chacón N y equipo de investigadores. Ética, Valores y Profesionalidad Pedagógica, desde una perspectiva cubana. 2004. Pág. 6
5. Añorga Morales, Julia. Paradigma Educativo Alternativo para el Mejoramiento Profesional y Humano de los Recursos Laborales y de la Comunidad. Educación Avanzada. [Disponible en]: http://www.universidadamericana.edu.org.bo. La Paz, Bolivia; 2004.
6. Avila M. Mejoramiento humano de los estudiantes de la Carrera de Enfermería. [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencia]. La Habana. 2013.
7. Rivero O, Isabel M. Modelo pedagógico con un enfoque tecnológico Humanista en la formación inicial del profesor para la Educación técnica y profesional en la carrera informática, en el contexto de la universalización. [Tesis en opción al grado científico de doctor en ciencias]. La Habana. 2008.
8. Alonso O. Modelo de cuidados de enfermería en la atención a pacientes con afecciones traumatológicas y ortopédicas. [Tesis en opción al grado científico de doctor en ciencias]. La Habana. 2017.

Published

2019-03-01

How to Cite

1.
Alonso Ayala O, Mestre Apao Y, Beldarraín Castillo PD, Lazo González ZM, Muñoz Alonso LL, Roque Lozano JA. Humanist and inclusive training in Health Technology from Medical Education. Rev. Cub. Tecnol. Salud. [Internet]. 2019 Mar. 1 [cited 2025 Apr. 16];10(1):42-8. Available from: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1381

Issue

Section

Original Articles