Resignification of popular education in Medical Education processes
Keywords:
Educación Popular, Educación Médica, Materialismo Dialéctico, Marxismo, capitalismoAbstract
Introduction: this work is an article that addresses Popular Education in relation to social, cultural and educational processes, which was originated from a presentation by Dr. Frei Betto in Havana in February 2018. Objectives: analyze the importance that some references have assigned to Popular Education as a transformative tool of contemporary society in Latin America and Cuba; and analyze the importance that Popular Education has as a pedagogical tool in the processes of Medical Education and Health Technologies. Development: Popular Education is a discipline with pedagogical and philosophical support strongly rooted in actions aimed at the adult learner inserted in their communities, however, the author redefines its usefulness for modern historical-logical contexts, with learners who have changed their styles of life, their ways of thinking and acting, and of confronting the medico-social transformations with new competencies in the handling of information, technologies and social networks. Conclusions: Popular Education is encouraged by Marx's dialectical materialism, which is still alive as a pedagogical and philosophical strategy within the processes of medical education and health sciences, and must adapt to the new socio-historical contexts, as part of an ideology that was and will be the basis of a socialism of thought and practice in constant evolution.
Downloads
References
2. Molins M. “La República y la Educación en el pensamiento político de Simón Rodríguez y Simón Bolívar y su proyección actual. Tesis Doctoral Trabajo presentado en el Centro de Estudios del Desarrollo de la Universidad Central de Venezuela [CENDES-UCV], Caracas. 1994.
3. Rodriguez S. Reflexiones sobre los defectos que vician la Escuela de Primeras Letras de Caracas y medios de lograr su reforma por un nuevo establecimiento. Ministerio para el Poder Popular para la Cultura 1794 ed el perro y la rana, segunda reedición 2010 Caracas-Venezuela. 1794.
4. Rodriguez S. Luces y Virtudes Sociales. Ministerio para el Poder Popular para la Cultura 1840 ed el perro y la rana, segunda reedición 2010 Caracas-Venezuela. 1840.
5. González M. Desarrollo comunitario sustentable, propuesta de una concepción metodológica en cuba desde la educación popular. Tesis doctoral Universidad de la Habana – Cuba. 2003.
6. Freire P. La educación como práctica de la libertad. eds Siglo XXI, Buenos Aires-Argentina. 2004.
7. Frei B. Fidel y la Religión, conversaciones con Frei Betto. Oficina de Publicaciones del Consejo del Estado La Habana-Cuba. 1985:15-20.
8. Frei B. Desafíos de la educación popular. ed Desicio, enero-abril Sao Paulo-Brasil. 2005.
9. Walsh C. Interculturalidad crítica y (de)colonialidad. Ensayos desde Abya Yala eds Abya-Yala e Instituto Científico de Culturas Indígenas Quito-Ecuador. 2014.
10. Walsh C. Notas pedagógicas desde las grietas decoloniales. Clivajes Revista de Ciencias Sociales Veracruz-México. 2015(4).
11. Gadotti M. Educación Popular y Economía Solidaria. José Luis Codagio (compilador), Economía Social y Solidaria en Movimiento, eds Universidad Nacional General de Sarmiento [UNGS] Buenos Aires- Argentina. 2016.
12. Neill S. Summerhill. Un punto de vista radical sobre la educación de los niños. . Fondo de Cultura, Madris-España [FCE]. 1994.
13. Freire P. Política y Educación. ed siglo XXI Capítulo Educación y Participación Comunitaria Madrid-España. 1993:73-87.
14. Freire P. Pedagogía del oprimido. eds Siglo XXI, Buenos Aires – Argentina. 1992.
15. Byrne C. Freirean critical Pedagogy’s challenge to interfaith education: what is interfaith? What is education? British Journal of Religious Education England. 2011;33(1):47-60.
16. Fromm E. El arte de amar. ed Paidós Buenos Aires-Argentina. 1974.
17. Fromm E. Psicoanálisis de la sociedad contemporánea. Fondo de Cultura de España [FCE], Madrid-España. 1992.
18. Fromm E. ¿Tener o ser? Fondo de Cultura de España [FCE], Madrid-España. 1999.
19. Martínez G. La filosofía de la educación de Paulo Freire. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS) Madrid-España. 2015;4(1):55-70.
20. Porter M. Estrategia Competitiva. Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. ed Patria, México. 2008.
21. Fanon F. Los condenados de la tierra. ed Fondo de cultura económica Buenos Aires-Argentina. 1974.
22. Horruitiner P. La Universidad Cubana, el Modelo de Formación. P. 2007;4(I-II).
23. Morin E. La mente bien ordenada. ed Seix Barral, Barcelona-España. 2001.
24. Salas R, Salas M. Educación médica contemporánea. Retos, procesos y metodologías. Bucaramanga: Universidad de Santander. 2014(1).
25. Ellacuria I. Escritos filosóficos III. eds UCA, San Salvador-El Salvador. 2001.
26. Valcárcel N LM, Pérez A. Investigación Educativa (compilación). La Habana-Cuba. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0) that allows the use of the work to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and build on the material) as long as mention is made of the publication in the journal as the primary source. However, you will not be able to trade with it.
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (eg: deposit it in an institutional telematic file or preprint servers) provided that the initial publication in this journal is indicated.
The Cuban Health Technology Magazine is authorized by a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.