Curricular design, a view at Medical Education

Authors

  • Tania Rosa González García Facultad de Tecnología de la Salud. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana
  • Kenia Bárbara Díaz Pérez Facultad de Tecnología de la Salud. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana
  • Ivette Cabrera Díaz de Arce Facultad de Tecnología de la Salud. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana
  • Whitney Ballester Facultad de Tecnología de la Salud. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana
  • Lisset Bandera Sosa Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba
  • Gretel Cisneros Domínguez Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba

Abstract

Introduction: the curriculum proposes an action plan, systematically selected and organized contents, with a view to a pre-established purpose. These contents can be considered independently of one another or related to each other, forming a system of interdependent subjects, in an integrating and global vision. Curricular integration aims at interdisciplinary, observe, research and apprehend reality as it occurs in practice where everything is related. In Cuba, work has been done to achieve a definition of curriculum based on the critical analysis of diverse conceptions and to recognize the reality of the context in which it develops. Objective: to analyze the bases of the curricular design of Medical Education in Cuba. Development: changes in education are important to adapt content, structure, strategies and values to the socio-historical context. The advance of science and technology leads to the conclusion that curricula lose relevance in correspondence with social needs. Currently, it is advocated to train professionals in health, with a comprehensive vision and a broad profile that allows them to face the vertiginous changes that occur in biomedical technology. Conclusions: Medical Education needs teachers, directors and students, who incorporate interdisciplinary aspects into their modes of action with a holistic vision of science and are capable of transposing it to all the processes that take place in universities, which enriches the design curriculum marked by a character of flexibility, diversification and internationalization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tania Rosa González García, Facultad de Tecnología de la Salud. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana

Licenciada en Educación especialidad Química. Máster en Ciencias de la Educación y Doctor en Ciencias de la Educación Médica. Profesor Titular.  Facultad de Tecnología de la Salud. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. 

Kenia Bárbara Díaz Pérez, Facultad de Tecnología de la Salud. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana

Licenciada en Tecnología de la Salud, perfil Terapia Física y Reh

Ivette Cabrera Díaz de Arce, Facultad de Tecnología de la Salud. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana

Licenciada en Educación especialidad Defectología. Profesor Auxiliar. Facultad de Tecnología de la Salud. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. 

Whitney Ballester, Facultad de Tecnología de la Salud. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana

Licenciada en Logofonoaudiología. Profesor Instructor.  Facultad de Tecnología de la Salud. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. 

Lisset Bandera Sosa, Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba

Doctor en Medicina. Especialista de II grado en MGI. Máster en Atención Primaria de Salud. Profesor Auxiliar. Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba. 

Gretel Cisneros Domínguez, Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba

Doctor en Estomatología. Especialista de II grado en EGI. Máster en Atención Estomatológica. Profesor Auxiliar. Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba.

Published

2019-03-12

How to Cite

1.
González García TR, Díaz Pérez KB, Cabrera Díaz de Arce I, Ballester W, Bandera Sosa L, Cisneros Domínguez G. Curricular design, a view at Medical Education. Rev. Cub. Tecnol. Salud. [Internet]. 2019 Mar. 12 [cited 2025 May 6];10(1):23-3. Available from: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1397

Issue

Section

Original Articles