Open science and education: in medical scientific journals

Authors

Keywords:

Open science, Open education, Scientific journals, Medical journals, Editorial process

Abstract

Open science and education are topics of great relevance in the academic and scientific field in recent years. These concepts refer to the availability and free access of scientific and educational information, with the aim of promoting collaboration, the exchange of knowledge and the democratization of knowledge. Both perspectives play a fundamental role in the way scientific advances are disseminated and accessed. Increasingly, scientific journals are choosing to publish their articles free of charge and accessible to anyone. This removes traditional barriers and makes medical research results available to everyone, regardless of geographic location or financial resources. The objective of the present contribution is to show the benefits of adopting open science and education applied to medical publications.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Herman Arnulfo Cevallos Sánchez, Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. Universidad Técnica de Manabí

Doctor en Docencia Universitaria. Posdoctor en investigación y Docencia. Máster en Docencia e investigación educativa. Profesor de la carrera de Pedagogía de las Ciencias Experimentales de la Química y Biología

Marcelo Fabián Barcia Briones, Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. Universidad Técnica de Manabí

Doctor en Educación Superior. Profesor del Departamento de Ciencias Sociales y Comportamiento

References

1. Nascimento A A, Ribeiro S, Marinho A, Azevedo V D, Moreira M, Azevedo I C. Repercusiones de la pandemia de COVID-19 en la formación en enfermería: Scoping Review. Rev Latino-Am Enfermagem [Internet]. 2023 [citado 2023 sep 6]; 31 (1): e3911. Disponible en: https://doi.org/10.1590/1518-8345.6414.3911
2. Minondo M, Cantón F, Sánchez S. Proyecto Ágora: un cambio de mirada hacia lo dialógico en salud mental. Rev. Asoc. Esp. Neuropsiq. [Internet]. 2022 [citado 2023 Sep 12]; 42(142): 67-93. Disponible en: https://dx.doi.org/10.4321/s0211-57352022000200005
3. Rodrigues M L, Savino W, Goldenberg S. Article-processing charges as a barrier for science in low-to-medium income regions. Mem Inst Oswaldo Cruz [Internet]. 2022 [citado 2023 Sep 12]; 117 (2): e220064. Disponible en: https://doi.org/10.1590/0074-02760220064
4. Cáceres J, Quiñones D M, Corrales I E. Asesores científicos de estudiantes de Medicina peruanos: colaboración y publicación efectiva en revistas indizadas en Scopus. Rev haban cienc méd [Internet]. 2019 [citado 2023 Sep 4]; 18 (2): 371-375. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2019000200371&lng=es
5. Gelmini A, Duarte M, Silva M, Guimarães J, Santos L R. Augmented reality in interventional radiology education: a systematic review of randomized controlled trials. Sao Paulo Med J [Internet]. 2022 [citado 2023 Sep 4]; 140 (4): 604–14. Disponible en: https://doi.org/10.1590/1516-3180.2021.0606.R2.27122021
6. Cavalcante L, Sucupria R L. Direitos Humanos: concepções por estudantes de psicologia em uma universidade pública brasileira. CES Psicol [Internet]. 2022 [citado 2023 Sep 11]; 15( 2 ): 80-96. Disponible en: https://doi.org/10.21615/cesp.6194
7. Stueber K, Silveira F X, Teixeira M. Ciência Aberta, acesso aberto: revisão de literatura da comunicação científica sobre Covid-19 na plataforma SciELO. Saúde debate [Internet]. 2022 [citado 2023 Sep 13]; 46(1): 348–67. Disponible en: https://doi.org/10.1590/0103-11042022E124
8. Paz LE. Argumentos de autoridad y falacias ad verecundiam: perspectivas en la construcción y socialización de la ciencia. Rev Inf Cient [Internet]. 2023 [citado 25 Sep 2023]; 102 (2023): 1-6. Disponible en: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/4246
9. Fernández C A, Tárraga R, Arenas M C. Impacto de la docencia online en el rendimiento académico de estudiantes españoles de medicina. Educ Méd Sup [Internet]. 2023 [citado 20 Sep 2023]; 37 (1): 3269-8. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3269
10. Paz L. Efecto sombra en la comunicación científica y la colaboración autoral. Humanidades Médicas [Internet]. 2023 [citado 25 Sep 2023]; 23 (3): 1-4. Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2540
11. López A, Ramos G. Acerca de los métodos teóricos y empíricos de investigación: significación para la investigación educativa. Revista Conrado [Internet]. 2021 [citado 25 Sep 2023]; 17(3): 56-69. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2133

Published

2023-10-30

How to Cite

1.
Cevallos Sánchez HA, Barcia Briones MF. Open science and education: in medical scientific journals. Rev. Cub. Tecnol. Salud. [Internet]. 2023 Oct. 30 [cited 2025 Apr. 28];14(4):e4138. Available from: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/4138

Issue

Section

Brief Communication