Graph Visualization Script for Applied Mathematics in Health Information Systems

Authors

Keywords:

Graphs, Applied Mathematics, Python, Health Information Systems

Abstract

Introduction: graph theory in the training of students in the field of Health Information Systems is crucial to develop algorithms and methods for decision making in complex systems. However, there are no tools available to visualize graphs during the teaching-learning process of this content in the Applied Mathematics course. Objective: to design a graph visualization script for the Applied Mathematics in Health Information Systems course. Method: a technological innovation study was carried out, where a Python code for graph visualization was elaborated, in order to facilitate the learning of graph theory in the Applied Mathematics course. Visual Studio Code software was used to program and execute the script. Results: the pseudo code and the flowchart of the visualization code algorithm were elaborated from the abstraction and modeling of the theoretical bases of graph theory. The code was obtained in Python language. As a test, a graph with eight nodes and 24 edges was generated, which demonstrated the effectiveness of the elaborated code. Conclusions: the proposed Python script is a step towards the development of a better performing graph generation software, which facilitates the learning process of this subject by solving practical problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejandro Araujo Inastrilla, Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. Facultad de Tecnologia de la Salud

Estudiante de Sistema de Información en Salud

Carlos Rafael Araujo Inastrilla, Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. Facultad de Tecnologia de la Salud

Licenciado en Sistema de Información en Salud. Profesor Instructor

Maria del Carmen Roche Madrigal, Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. Facultad de Tecnologia de la Salud.

Licenciada en Matematica. Máster en Informática en Salud. Profesora Auxiliar.

Anet Lopéz Chacón, Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. Facultad de Tecnologia de la Salud

Doctora en Medicina. Especialista en MGI. Especialista en Bioestadística. Profesora Asistente

Delia María Gálvez Medina, Hospital Universitario “General Calixto García”

Doctora en Medicina. Especialista en Bioestadística.

References

1. García-Verdecia H, Méndez-Valdés RL. La transformación digital: estrategia para su implementación. Rev. científica SEg. y SAb. [Internet]. 9 de enero de 2024 [citado 2 de febrero de 2024];3(4). Disponible en: https://seguridadysaber.seisa.cu/index.php/seisa/article/view/34
2. González-García TR, García-Savón Y, López-Chacón A, Olazabal-Guerra DJ. Formación integral de estudiantes angolanos en la carrera Sistemas de Información en Salud. 2015-2016. Rev. Cub. Tecnol. Salud. [Internet]. 2022 [citado 2 Feb 2024];13(3). Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/3941
3. García-Savón Y, Medina-Borges RM, López-Chacón A. Importancia del desarrollo de las competencias informacionales en estudiantes de la carrera de Sistemas de Información en Salud. Revista Cubana de Educación Superior. [Internet]. 2022 [citado 2 Feb 2024];41(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142022000200027&lng=es&tlng=es.
4. Araujo-Inastrilla CR. Data Visualization in the Information Society. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2023 [citado 2 Feb 2024];2:25. https://doi.org/10.56294/mw202325.
5. Licenciatura en Sistemas de Información en Salud. Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara [Internet]. Santa Clara: Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara; 2024 [citado 2 de febrero de 2024]. Disponible en: https://www.universidad.cav.sld.cu/?page_id=350
6. Perche-Alvarez AE, Medina-Borges RM, López-Chacón A, García-Savón Y, Roche-Madrigal MC, Valdés-Velázquez G. El desarrollo de las habilidades profesionales en la carrera de sistemas de información en salud. Rev. Cub. Tecnol. Salud. [Internet]. 2019 [citado 2 Feb 2024];10(4). Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1328
7. Roche-Madrigal MC. Matemática Aplicada. La Habana: ECIMED; 2007.
8. Cáceres-González AE. Matemáticas Discretas Una perspectiva funcional con Python 3.x. Cunduacán, Tabasco: Universidad Juárez Autónoma de Tabasco; 2023.
9. Jordán-Lluch C, Sanabria-Codesal E. Aprendiendo a modelizar con grafos. Revista de Investigación. 2021;11(2):055−066.
10. Delgado-Fernández T, Stuart-Cárdenas ML. Grafos de conocimiento para gestionar información epidemiológica sobre COVID-19. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud. 2021;32(4):e1686.
11. Chaves RC, Albuquerque KM, Chaves RC, Gouveia T. Modelo para Deteccao de Plagio em Exercıcios de Programacao na Linguagem Python. Brasil: Instituto Federal da Paraiba (IFPB); 2023.
12. Allauca-Melena JE. Aplicación de la teoría de grafos en la optimización de redes de transporte. Revista CINTE. 2023;1(1).
13. Vilanova-González C. Redes Neuronales sobre Grafos (GNN): una Prueba de Concepto para sistemas recomendadores “Graph Neural Networks (GNN): A Proof of Concept for Recommender Systems”. [Trabajo de Fin de Grado en Ingeniería Informática]. La Laguna: Universidad de la Laguna; 2023.
14. Joao-Tchongo EL, López-Chacón A, García-Savón Y, Roche-Madrigal MC. Videos didácticos en el proceso de enseñanza-aprendizaje de Programación y Gestión de Bases de Datos. La Habana: IV Congreso Internacional “Tecnología y Salud”; 2019.
15. Roche-Madrigal MC, García-Savón Y, Lombillo-Crespo OO. Medios de enseñanza para profundizar los conocimientos del curso de superación Diseño de Bases de Datos. Rev. Cubana. Tecnol. Salud. [Internet]. 2014 [citado 2 Feb 2024]. 5(4):e231. Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/231
16. Araujo Inastrilla CR. Aplicación para dispositivos móviles para el cálculo de tasas en salud. Inmedsur [Internet]. 2021 [citado: 2 Feb 2024]; 4(3): e168. Disponible en: http://www.inmedsur.cfg.sld.cu/index.php/inmedsur/article/view/168
17. Farías B, Romero J, Soto A, Reutter J. Graph Analytics en Bases de Datos de Grafos. Chile: Department of Computer Science, School of Engineering. Pontificia Universidad Católica de Chile; 2021.
18. Gonzalez-Argote D, Gonzalez-Argote J. Generation of graphs from scientific journal metadata with the OAI-PMH system. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2023 [citado 2 Feb 2024];2:43. Disponible en: https://doi.org/10.56294/mw202343.

Published

2024-08-03

How to Cite

1.
Araujo Inastrilla A, Araujo Inastrilla CR, Roche Madrigal M del C, Lopéz Chacón A, Gálvez Medina DM. Graph Visualization Script for Applied Mathematics in Health Information Systems. Rev. Cub. Tecnol. Salud. [Internet]. 2024 Aug. 3 [cited 2025 Jun. 5];15(1):e4267. Available from: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/4267

Issue

Section

Original Articles