Using Galen Clínicas from the undergraduate level in the Health Information Systems
Keywords:
herramientas informáticas, Galen Clinic, Sistemas de Información en Salud, pregradoAbstract
Introduction: computer tools specialized in patient data management and health services administration are designed to improve efficiency and accuracy in the management of medical information. Galen Clínicas, as an educational platform, offers an opportunity for undergraduate students in Health Information Systems to acquire essential skills for their future career. Objective: to diagnose the relevance of using Galen Clínicas from the undergraduate level in the Health Information Systems program at the Faculty of Health Technology in the 2024 academic year. Method: a descriptive cross-sectional study was conducted in the Health Information Systems program during the 2024 academic year. The study population consisted of 56 students from the four years of the program. The information was collected through a 10-item online survey designed in Google Forms, which was validated before being applied to the study population. Results: it was found that 52% of students fully agree on the relevance of using Galen Clínicas from the undergraduate level in the Health Information Systems degree. Conclusions: The relevance of using Galen Clínicas from the undergraduate level in the Health Information Systems degree of the Faculty of Health Technology was diagnosed in 2024. The integration of the Galen Clínicas software in the training of undergraduate students in Health Information Systems is essential.
Downloads
References
2. Appvizer. Los 15 mejores software de gestión de pacientes en 2024. Appvizer.es [Internet] 2024 [citado: 12 de agosto del 2024]. Disponible en: https://www.appvizer.es/salud/gestion-pacientes
3. Delgado-Ramos A, Vidal-Ledo M. Informática en la salud pública cubana. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2006 Sep [citado: 23 Agosto 2023];32(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662006000300015&lng=es.
4. Heredia Díaz D, Rodríguez Martínez M, Rodríguez Torres YA. En Cuba: la salud se informatiza [Internet]. Cubahora; 2025 enero 23 [citado: 31 enero 2024]. Disponible en: https://www.cubahora.cu/ciencia-y-tecnologia/en-cuba-la-salud-se-informatiza
5. Preciado Rodríguez AJ, Valles Coral MA, Lévano Rodríguez D. Importancia del uso de sistemas de información en la automatización de historiales clínicos, una revisión sistemática. RCIM [Internet]. 2021 Jun [citado: 23 Agosto 2024] ; 13( 1 ): . Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592021000100012&lng=es.
6. García ER, López MR. Integración de la tecnología en la educación: Impactos y desafíos. Revista de Educación y Tecnología. 2023;29(2):45-61.
7. Fernández JM, Rodríguez LP. Competencia digital en la formación profesional: Una visión actual. Educando para el Futuro. 2022;21(1):23-35.
8. Gutiérrez Vera D, Chávez Meza GA, Santizo Pitto NM, García Savón Y, Robles EM. Habilidades informacionales en el uso del Galen Clínicas con enfoque en Sistemas de Información en Salud. Rev Cubana Tecnol Salud [Internet]. 2020 [citado: 21 Agosto 2024]; 15(2):e4270. Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/4270
9. Rodríguez-Rodríguez AE, Valdez-Moore MK. Informatización la sociedad cubana mediante la herramienta Galen Clínica. Rev. Cubana Tecnol. Salud [Internet]. 2024 [citado:]; 15(2):e4270. Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/4270
10. Gutiérrez Vera, D,Guillermo Antonio Chávez Meza, Soledad de los Ángeles Valdéz de Chávez, Eloy Morasen Robles, Nadia Marisol Santizo Pitto, Roxana Beatriz Zetino Villatoro. Diagnóstico del estado actual de las habilidades informacionales en el uso del Galen clínicas en tutores de la carrera de sistemas de información en salud en la habana. 2020. Rev. Cubana Tecnol. Salud [Internet]. 2024 [citado:]; 15(2):e4270. Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/4270
11. Giraldo Zuluaga MC, Ochoa Escobar JI, Vélez Madrid C. Experiencia de capacitación virtual sobre bioseguridad en odontología en tiempos de la COVID-19. Universidad CES. Acta Odont Col [Internet]. 2020 [citado: 2 Septiembre 2024];10(Supl. COVID-19):47-59. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/actaodontocol/article/view/893134.
12. Cadillo-Morales Pamela Gladys, Costa Roberta, Arcaya-Moncada María Josefa. Estrategias para garantizar la seguridad del paciente crítico. Enferm. glob. [Internet]. 2024 [citado 27 Noviembre 2024];23(73):514-540. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412024000100018&lng=es.
13. Hernández JM, Rodríguez LP. Competencia digital en la formación profesional: Una visión actual. Educando para el Futuro. 2022;21(1):23-35.
14. Enderica Díaz M, Galindo Orellana D, Gordón Reyes K. Importancia del uso de las plataformas de telemedicina en la educación médica pre profesional. Pro Sciences. 2020;4(31):79-87. Disponible en: https://doi.org/10.29018/issn.2588-1000vol4iss31.2020pp79-87.
15. Araujo-Inastrilla CR. La tecnología NFT y la información en salud: un debate ético contemporáneo. Revista Cubana de Informática Médica [Internet]. 2023 [citado: 2 Septiembre 2024]; 15(1):e618. Disponible en: https://revinformatica.sld.cu/index.php/rcim/article/view/618
16. Escobedo-Velásquez LJ. Integración de los sistemas de información en salud para la toma de decisiones con Business intelligence para la gerencia Regional de Salud La Libertad [Tesis]. Perú: Universidad César Vallejo; 2021.
17. Berenguer-Gouarnaluses JA, Vitón-Castillo AA, Tablada-Podio EM, Lazo-Herrera LA, Díaz-Berenguer A, Díaz-del Mazo L. Uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones para el autoaprendizaje en estudiantes de ciencias médicas durante la pandemia de COVID-19. Rev Cuba Inf Cienc Salud [Internet]. 2022 [citado 2024 Nov 27];33. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132022000100014&lng=es
18. Chiroldes Rojas ME, Arencibia Parada NM, Vitón Castillo AA, Linares Ríos M, Rodríguez Concepción M. Diseño del sitio web de la Universidad Virtual de Salud de Pinar del Río. Rev Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2020 [15/08/2020];24(3):e4388. Disponible en: Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4388.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0) that allows the use of the work to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and build on the material) as long as mention is made of the publication in the journal as the primary source. However, you will not be able to trade with it.
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (eg: deposit it in an institutional telematic file or preprint servers) provided that the initial publication in this journal is indicated.
The Cuban Health Technology Magazine is authorized by a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.