The evaluation as a way for the improvement of the processes. An example that facilitates its understanding
Keywords:
Tecnología de la Salud, gestión, principios, ciencia, innovaciónAbstract
Introduction: the evaluation of every process includes three functions: diagnosis, evaluation and improvement. The latter is achieved through the Deming cycle. In the present article the description of the role of the systematic evaluation for the improvement of the processes is outlined by means of an example. Objective: to describe by means of an example, the role of evaluation for the improvement of processes. Development: the functions of the evaluation are presented, seen in the management of science and technological innovation in Health Technology, as a branch within Medical Education. The advantages of the Deming cycle are exposed, the importance of systematically carrying out the evaluation, as well as the basic principles of evaluation assumed by the example presented here. Conclusion: the importance of the systematic evaluation of processes is recognized, with the consequent elaboration of the plan for the improvement in each reinitiation cycle, previous identification of new insufficiencies, its causes, needs of learning, reorganization of resources.
Downloads
References
2. Royero J. Gestión de sistemas de investigación universitaria en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación [Internet]. 2003 [cited 2018 27 de marzo]; 33(1):[1-19 pp.]. Available from: https://rieoei.org/historico/deloslectores/412Royero.pdf Recuperado a partir de https://rieoei.org/RIE/article/view/2944.
3. Mantilla Cárdenas W, Garzón Vanegas V. Elementos epistemológicos desde la perspectiva de la gestión de la investigación en contextos académicos. Hallazgos [Internet]. 2005 [cited 2008 27 de marzo]; (4):[29-45 pp.]. Available from: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=413835163003, revistas.usta.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/1612.
4. Pereira-Chaves J. Evaluación, medición o verificación de los aprendizajes en el aula: Un estudio de caso en el Colegio Humanístico Costarricense de Heredia. Revista Electrónica Educare [Internet]. 2015 [cited 2018 04 de abril]; 19(2):[405-28 pp.]. Available from: http://www.una.ac.cr/educare.
5. ¿Cuáles son los tipos de evaluación educativa? Ecuador: Centro de Investigaciones y Servicios Educativos; 2015.
6. Hernández Hermosillo SM, Ocampo López A. Tipos de evaluación: por su finalidad o función. Octubre del 2015; Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. México: Dirección de Superación Académica; 2015.
7. Cortés de las Heras J. Diseño de rúbricas. Evaluación criterial y competencial. Jornades de metodologia i avaluació per competències; 26 de maig del 2015; Alcalà de Xivert 2015.
8. Jornet Meliá JM, González Such J. Evaluación criterial: determinación de estándares de interpretación (EE) para pruebas de rendimiento educativo. Estudios sobre Educación. 2009(16):103-23.
9. Torres Fernández P, Valdés Veloz H, Valiente Sandó P, Guerra Zaldívar M, Remedios González JM, Puig Unzueta S, et al. Evaluación de la calidad de la educación en Cuba. Fundamentos, estructura y resultados. La Habana: Dirección de Ciencia y Técnica. Ministerio de Educación; 2009.
10. González-Cruz E, Hernández-Pérez G, Fernández-Clúa MdJ, Padrón-Soroa SF. Auditoría de gestión de procesos sustantivos universitarios. Ingeniería Industrial [Internet]. 2015 [cited 2018 20 de abril]; 36(2):[151-62 pp.]. Available from: http://scielo.sld.cu/pdf/rii/v36n2/rii05215.pdf.
11. Penchansky V. Introducción a la calidad. Seminario Introducción a la calidad. Argentina: Calidad Virología; 2016.
12. Ricardo Cabrera H, Medina León A, Nogueira Medina D, Núñez Chaviano Q. Revisión del estado del arte para la gestión y mejora de los procesos empresariales. Enfoque UTE [Internet]. 2015 [cited 2018 20 de abril]; 6(4):[1-22 pp.]. Available from: http://ingenieria.ute.edu.ec/enfoqueute/.
13. Nikolaevich Dudin M, Еvgen'evna Frolova Е, Vladimirovna Gryzunova N, Borisovna Shuvalova E. The Deming Cycle (PDCA) Concept as an Efficient Tool for Continuous Quality Improvement in the Agribusiness Asian Social Science [Internet]. 2015 [cited 2018 2 de mayo]; 11(1):[239- 46 pp.]. Available from: http://dx.doi.org/10.5539/ass.v11n1p239.
14. Delgado Fernández M. Innovación en la gestión empresarial. La Habana, Cuba: Escuela Superior de Cuadros del Estado y del Gobierno; 2015.
15. Delgado Fernández M. Temas de Gestión Empresarial. Innovación Empresarial. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria Felix Varela; 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0) that allows the use of the work to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and build on the material) as long as mention is made of the publication in the journal as the primary source. However, you will not be able to trade with it.
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (eg: deposit it in an institutional telematic file or preprint servers) provided that the initial publication in this journal is indicated.
The Cuban Health Technology Magazine is authorized by a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.