Professionalization from the Medical Education
Keywords:
profesionalización, Educación Médica, salubristaAbstract
Introduction: the professional performance of the technicians and technologists of general form, constitutes an inescapable bond between the work and the permanent and continued overcoming; this link recognizes the way that man has to face the constant transformations of the current world, and place it at the center of the prevention and solution of health problems, from a scientific perspective. Objective: to show an approach to professionalization from Medical Education. Development: the achievement of professionalization in the sciences of Medical Education as an essential aspect for the professional performance of all involved, responds to the need to respond to the indissoluble relationship between man and society as a need of the modern world, through the analysis of the current environmental conditions and therefore to the diseases and other damages to health that result from this interaction. To be in tune with the constant and dynamic socio-economic, cultural, ecological changes and starting point to recognize that an updated and updated professional, competent and committed in a responsible manner with the profession and society is needed. Conclusions: professionalization leads to improvement as a professional, is achieved in the permanent and continuous preparation with a dynamic, flexible, participatory, creative and innovative, which allows this professional to prevent with hygiene approach hygienic epidemiological situations that occur in each field of knowledge.
Downloads
References
2. Bringas, A. Propuesta de Modelo de planificación estratégica universitaria. [Tesis]. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. La Habana; 1999.
3. Vidal, M, Morales, I. Universalización de la enseñanza. Revista Cubana Educación Médica Superior, jul.-sep. 2005, vol.19, no.3, p.1-1.
4. Rojas, F. Salud Pública. Medicina Social. Editorial Ciencias Médicas.2009.
5. Del puerto. Quintana y col. La Higiene y Epidemiologia en Cuba. Apuntes para la historia. Editorial ciencias médicas. 2002.
6. Del puerto. Quintana y col. Etapas del desarrollo de la Salud Pública revolucionaria cubana: una propuesta de periodicidad.Editorial ciencias médicas. 2002.
7. Baldarraín, E. Apuntes sobre la medicina en Cuba: historia y publicaciones. Editorial Ciencias Médicas. La Habana. Cuba.2005.
8. Añorga, JA. Las particularidades de la producción intelectual en el desarrollo de la teoría de la Educación Avanzada. La Habana. 2014.
9. Añorga, JA, Valcárcel, N. Profesionalización y Educación Avanzada. Libro 6. La Habana. Instituto Superior pedagógico “Enrique José Varona. 2010.
10. Añorga, JA. Paradigma educativo alternativo para el mejoramiento profesional y humano de los recursos laborales y de la comunidad. La Habana: Educación avanzada;1999 P 30-35.
11. Añorga, JA. et. al. Glosario de términos de la Educación Avanzada.
UCPEJV. La Habana; 2009.
12. Pérez, AM, Añorga, JA, Valcárcel, N. El Modelo de las Competencias desde la Educación Avanzada. [CD-ROM] “Doctorado en Ciencias de la Educación.”. URMPSFX. Sucre, Bolivia; 2008.
13. García, L, Valle A. Cambio educativo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2002.
14. Pérez, RJ. Modelo del perfil de los cargos por competencias laborales del técnico medio en construcción civil para el mejoramiento de la formación y la eficiencia del trabajo. ISPETP; 2006.
15. Salas, RS. Educación en salud: Competencia y Desempeño profesionales. La Habana: Editorial ciencias medicas, 1999.
16. Valcárcel, N, Añorga, JA, Pérez, AM. La profesionalización y la educación avanzada. 1999.
17. Álvarez, CM. Hacia un currículum integral y contextualizado. La Habana, Cuba: editorial Academia; 1997.
18. Caballero, J. Estrategia de profesionalización para el desarrollo de la competencia producción intelectual en el docente de enfermería. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. La Habana. Cuba 2015.
19. Sánchez, M. Estrategia de profesionalización para el mejoramiento del desempeño profesional de los Licenciados en Higiene y epidemiología de la Habana. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias de la Educación Médica. La Habana. Cuba 2017.
20. Sánchez, M. Programa de Epidemiología básica. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. 2010.
21. Sánchez, M. Programa de Epidemiología Estudios Epidemiológicos. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. 2010.
22. Sánchez, M. Programa de evaluación Epidemiológica. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0) that allows the use of the work to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and build on the material) as long as mention is made of the publication in the journal as the primary source. However, you will not be able to trade with it.
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (eg: deposit it in an institutional telematic file or preprint servers) provided that the initial publication in this journal is indicated.
The Cuban Health Technology Magazine is authorized by a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.