Diagnosis of the final evaluation instrument of the subject Molecular Biology, academic year 2020-2021

Authors

Keywords:

Molecular Biology, Students, Learning

Abstract

ntroduction: in order to evaluate the students' learning, it must be adjusted to rigorous quality standards, since defects in the elaboration of the same have negative effects on the curriculum and on the teaching process. Objective: to diagnose the quality of the final evaluation instrument of the subject Molecular Biology applied in the ordinary convocation of the 2020-2021 school year of the Medicine career of the Faculty of Medical Sciences # 1 of Santiago de Cuba. Methods: a cross-sectional descriptive study was carried out in the population of 301 final evaluative instruments of the subject Molecular Biology applied to first year students. Results: the instrument has 15 items of objective test, 26 of essay and development, there is no correlation between the amount of time assigned in the teaching planning of the contents and the number of items that explore them in subjects two and five of the instrument. The easy items outperformed the expected items, and the items of medium ease outperformed those of medium difficulty. Cronbach's alpha was an acceptable 0.67. Conclusions: it was diagnosed the quality of the final evaluation instrument of the Molecular Biology subject, applied to the first year of the Medicine career in the Faculty of Medical Sciences # 1 of Santiago de Cuba in the course 2020-2021.the main deficiencies detected in the final evaluation instrument should be taken into account for its preparation. This can be achieved with an adequate individual and collective methodological work of the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Niurka Esther Gómez Trujillo, Universidad de Ciencias Médicas. Facultad de Medicina 1 Santiago de Cuba

Dra. en Medicina. Especialista de primer grado en MGI y Bioquímica Clínica. Profesora asistente. Departamento de CBB 2.

Katia Martínez Balbuena, Universidad de Ciencias Médicas. Facultad de Medicina 1 Santiago de Cuba.

Dra. en Medicina. Especialista de primer grado en MGI y Bioquímica Clínica. Profesora asistente. Departamento de CBB 2.

Yergenia Matute Gainza, Universidad de Ciencias Médicas. Facultad de Medicina 1 Santiago de Cuba.

Licenciada en Enfermería. Especialista de Primer Grado en Fisiología Normal y Patológica.

Zuzel Rosales Rams, Universidad de Ciencias Médicas. Facultad de Medicina 1 Santiago de Cuba. .

Dra. en Medicina. Especialista de primer grado en Bioquímica Clínica. Profesora asistente. Departamento de CBB 2.

Susana Solis Solis, Facultad de Tecnología de la Salud. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana

Licenciada en Enfermería. Especialista de primer grado en Higiene y Epidemiología. Máster en Atención Primaria de Salud. Doctor en Ciencias de la Educación Médica. Profesor Titular.  Facultad de Tecnología de la Salud.  Universidad de Ciencias Médicas de La Habana.  La Habana. Cuba

References

1. Sanz-Ponce R. Ética profesional y evaluación. Un análisis de las buenas prácticas docentes. IISUE_UNAM [Internet]. 2019 [consultado el 18 de febrero de 2023]:82. Disponible en: http://132.248.192.241:8080/jspui/bitstream/IISUE_UNAM/466/1/SanzR_2019_Etica-profesional-y-evaluacion.pdf

2. Sánchez-Mendiola M, Martínez-González Adrián.  Evaluación del y para el aprendizaje: instrumentos y estrategias [Internet]. México: UNAM; 2020 [consultado el 30 de enero de 2023]. 348 p. Disponible en: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://cuaieed.unam.mx/descargas/investigacion/Evaluacion_del_y_para_el_aprendizaje.pdf&ved=2ahUKEwjbxrOEyMr9AhUYFFkFHcSkC80QFnoECAkQAQ&usg=AOvVaw3Fo8cbo4Xi-wDLmFJSMKH6

3. Webscolar | Portal de recursos educativos, tareas, apuntes, monografías, ensayos [Internet]. Conceptos de evaluación por varios autores | Webscolar; 2021 [consultado el 23 de febrero de 2023]. Disponible en: https://www.webscolar.com/conceptos-de-evaluacion-por-varios-autores.

4. Ávalos-García R, Del Huerto-Marimón ME. Desarrollo histórico de la evaluación del impacto de la formación de especialidades médicas en Cuba. Rev Med Electrón [Internet]. 30 de abril de 2021 [consultado el 7 de marzo de 2023];43(2):3147. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242021000203147&lng=es.

5. Rodríguez-Graña T. Calidad del examen final de la asignatura Morfofisiologìa IV. Curso 2015-2016 [maestría en Internet]. Holguín: Facultad de Ciencias Médicas “Mariana Grajales Coello; 2017 [consultado el 18 de febrero de 2023]. 80 p. Disponible en: http://tesis.hlg.sld.cu

6. González-Jardinez M. La Sociedad Cubana de Ciencias Básicas Biomédicas desde una perspectiva integradora. Rev. Cuba Investig. Biomed. [Internet]. 1 de abril de 2021 [consultado el 7 de marzo de 2023];40(1): e920. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03002021000100001&lng=es.

7. Colectivo de autores. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Programa de estudio de Bases Biológicas de la Medicina. Plan E. Junio 2019.

8. Resco-Zequeira M, Gutiérrez-Núñez R, Sánchez-Rodríguez IO, González-Verdecia Y. Calidad del instrumento de evaluación final de la asignatura Célula, tejidos y sistema tegumentario. Redel [Internet]. 2022 [consultado el 3 de marzo de 2023];6(2):281-4. Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/download/3449/7855

9. Díaz-Rojas PA, Sánchez Leyva E. Metodología para determinar la calidad de los instrumentos de evaluación. Educ. Médica Súper. 2013;27(2):269-86.

10.Rodríguez-Rodríguez J, Regante-Álvarez M. Calcular la fiabilidad de un cuestionario o escala mediante el SPSS: el coeficiente alfa de Cronbach. REIRE [Internet]. 1 de julio de 2020 [consultado el 7 de marzo de 2023];13(2):1-13. Disponible en: https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048

11.Llanes-Torres M, Gómez-Vilela R, Pérez-Rumbaut G, Naranjo-Hernández L, Mesa-Montero Z, Crespo-Lechuga G. Calidad del instrumento de evaluación final de la asignatura Célula, Tejidos y Sistema Tegumentario. Medisur [Internet]. 2022 Dic [consultado el 30 de enero de 2023];20(6):7. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2022000601075&lng=es.

12. Pérez-Ayala Y, Marrero-Batista K, Pérez-Martínez ML, Torres-Silva MD, Estepa-Taño JA. Comparación de la calidad de un instrumento evaluativo en la asignatura de Ortodoncia de la carrera de Estomatología. CCM [Internet]. 2020 [consultado el 10 de febrero de 2023];23(1):38-42. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/correo/ccm-2020/ccm201d.pdf

13.Salas-Perea RS, Salas-Mainegra A. Evaluación para el aprendizaje en ciencias de la salud. EDUMECENTRO [Internet]. 2017 [consultado el 30 de enero de 2023];9(1):208-27. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000100013&lng=es

14.Martínez-Pérez R, Ríos-Rodríguez M, Roque-Marrero Y, Caballero-Padrón K. Evidencias de validez del examen final de la asignatura Biología molecular, carrera de Medicina. Medimay [Internet]. 2019 [consultado el 31 de enero de 2023];26(3):10. Disponible en: https://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/1483

15.Jack-Torres L. Fiabilidad de las escalas: interpretación y limitaciones del Alfa de Cronbach. Researchgate [Internet]. 2021 [consultado el 7 de marzo de 2023]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/350590351_Fiabilidad_de_las_escalas_interpretacion_y_limitaciones_del_Alfa_de_Cronbach

Published

2023-04-01

How to Cite

1.
Gómez Trujillo NE, Balbuena KM, Gainza YM, Rams ZR, Solis Solis S. Diagnosis of the final evaluation instrument of the subject Molecular Biology, academic year 2020-2021. Rev. Cub. Tecnol. Salud. [Internet]. 2023 Apr. 1 [cited 2025 May 9];14(1):76-85. Available from: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/4032

Issue

Section

Original Articles