English language examinations for changes in teaching categories and minimum doctorate

Authors

Keywords:

Course, English course, Health professionals

Abstract

Introduction: language preparation is an essential support in the continuing education of professionals in the Medical Sciences. English language exams are required for changes in teaching categories and minimum doctorate. Objective: to describe the results of the application of a course for English language exams during the processes of teaching categories and minimum doctorate in the School of Health Technology from September 2021 to October 2022. Method: a descriptive cross-sectional study was carried out in a population of 127 health professionals from different specialties of the Medical Sciences, who took part in two editions of the course and one module in the doctoral training at the School of Health Technology. The information was collected through scientific observation and surveys. Results: 91.3% of the respondents considered interaction and oral expression to be the most difficult exercises to be performed. Written commentary was considered a difficult exercise by 85.8%. Written translation of a text was considered without difficulty for 79.5% of the respondents. The four skills observed (reading comprehension, listening comprehension, oral expression and interaction, written skills) were shown to be at a high level by more than 85%. Between 92% and 100% of the professionals expressed high levels of satisfaction with the course. Conclusions: the results of the application of the course for the English exams during the process of category changes and minimum doctorate were described.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yuleiky Rodríguez Sánchez, fatesa

vicedecana acadèmica de la facultad de tecnologìa de la salud

Eduardo Garbey Savigne, Facultad de Ciencias Médicas Manuel Fajardo

Profesor titular y asesor metodològico nacional

Ana Margarita Almeida Ugiarte, Facultad de Ciencias Médicas Salvador Allende

Jefa del departamento de Idioma

Kenia Díaz Lazo, Facultad de Ciencias Mèdicas Salvador Allende

Profesora principal de inglès I yII

Abi Menéndez Orozco, fatesa

profesora principal de inglès III y IV

Grisel Coello Seijo, Facultad de Enfermería Lidia Doce

Jefa del dpto de idiomas

References

1. Ministerio de Educación Superior: Reglamento para la aplicación de las categorías docentes de la Educación Superior. Resolución nº 85/16.
2. García KC, Arenas R, Garbey E, Enríquez I, Hernández E, Álvarez W, “et al”. Contribución desde el currículo comunicativo al desarrollo de la competencia comunicativa en idioma inglés en las carreras biomédicas en Cuba. Revista dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. [Internet]. 2020. [citado: 4//11/22]; 2(4):1-15 Disponible en: http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticasyvalores.com/
3. Ojalvo-Mitrany V. Competencia comunicativa: La Comunicación: su estudio desde la psicología. Félix Varela. [Internet]. 2017 [citado: 4//12/22]; 41-136. Disponible en: https://www.google.com/url
4. Rivero-Herrera MO, Acosta-Coutin G, Tamayo-Caballero RL. La competencia comunicativa del idioma inglés en los estudiantes de la carrera ingeniería de minas. Edusol . [Internet]. 2022. [citado: 4//12/22]; 22 (79):56-63. Disponible en. http://scielo.sld.cu
5. Barreiro-Pérez LM, Batista-González MC. El desarrollo de la competencia comunicativa en inglés con fines profesionales de posgrado. Revista Referencia Pedagógica. . [Internet]. 2019 [citado: 7//12/22]; 7(1):48-62. Disponible en: http://rrp.cujae.edu.cu/php/rrp/article/view/170
6. Alvarez-Escalante L, Ramos-Hernández L, Peacok-Aldana S, Herrero-Aguirre H, Rondón-Rondón LE. La superación profesional en una Universidad Médica cubana. Educación Médica Superior. [Internet]. 2018 [citado: 4//11/22]; 32(4):38-46. Disponible en http://scielo.sld.cu
7. Sánchez Rodriguez Y, Herrera Miranda GL, Páez Bejerano LR, García Seruto M, Carmona Domínguez D. Regularidades del proceso de superación profesional. Educ Med Super [Internet]. 2018 Jun [citado 2023 Ago 01] ; 32( 2 ). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000200015&lng=es.
8. Pérez-Cabrera Y. La superación profesional en idioma inglés en la carrera de Medicina Veterinaria y Zootecnia (Tesis en opción al título académico de Master en Ciencias de la Educación). [Internet]. Santa Clara, 2018. [citado 2023 Ago 01] Disponible en: https://www.google.com/url
9. Reglamento de la Educación de posgrado de la República de Cuba. Resolución 140/19
10. Ministerio de Educación Superior. Resolución 47/22. Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. 2022
11. Consejo de Europa. Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Volumen complementario. Servicio de publicaciones del Consejo de Europa: Estrasburgo. [Internet]. 2021 [citado: 4//11/22]. Disponible en: www.coe.int/lang-cefr
12. Torres-Martínez BL, Villareño-Domínguez D, Araujo-García M, Toledo-Pimentel BF, Fimia-Duarte R, Ruiz-Ruiz M, Machado-Peña JO. The professional improvement of the Cuban health sector in the educational context of the XXI Century. Biotempo, [Internet]. 2021 [citado: 4//11/22]; 18(2): 93-99. Disponible en: https://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo
13. Pèrez-Parrado R, Sardiñas-Companion JL, Oliva-Rodriguez Y. Desarrollo de habilidades comunicativas en idioma inglés desde una concepción lingüístico-metodológica. EduSol[Internet]. Epub 20 de julio de 2022, 22(80), 96-111[citado 2023 Ago 01 Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912022000300096&lng=es&tlng=es.
14. Cárdenas Santana J, Concepción Morales Y, Aguilera Cardona Ad, Martínez Rodríguez MÁ, Banguela Guerra PT, González Pérez MBl. Sistema de actividades para desarrollar habilidades comunicativas en idioma Inglés en los residentes de Estomatología. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 Mar [citado 2023 Ago 01] ; 13( 1 ): 87-101. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000100087&lng=es. Epub 31-Mar-2021.
15. Olivero-Herrera MO, Tamayo-Caballero RL, Acosta-Coutín G, Aguilera-Saborit GE. Tareas para el desarrollo de la competencia comunicativa en inglés de estudiantes de Ingeniería de Minas. Revista Mendive. [Internet] abril-junio, 2022[citado 2023 Ago 01]; 20(2): 394-407. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2721/html
16. Alfonso-Rodríguez G, Figueroa-García A, Cruz-Pérez Y. El uso del enfoque comunicativo en los cursos de superación de idioma inglés de la Filial Universidad Municipal Baraguá. Revista Opuntia Brava [Internet]. 2022. [citado: 4//12/22 ]; 2(14):138-149. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/360658223
17. Ibanez F. ¿Cuáles son las competencias indispensables para realizar una traducción científica? [Internet]. 2021. [citado 2023 Ago 01] Disponible en: https://www.alphatrad.es/noticias/traduccion-cientifica-competencias-indispensables
18. Fernández-Núñez MM. La ciencia al pie de la letra: el artículo académico. Revista multilingüe de ASETRAD. [Internet]. 2022 [citado 2023 Ago 01]; (16). Disponible en: https://lalinternadeltraductor.org/n16/traduccion-articulos-academicos.html
19. Javier-Monrroy, C, Sànchez-Montalvo GP. Fortalecimiento de las Habilidades Comunicativas del idioma inglés con énfasis en las de escucha y habla de estudiantes de octavo. [Tesis presentada como trabajo de Investigación para Optar al Título de Licenciado en Educación Básica con
Énfasis en Humanidades y Lenguas], [Internet]. 2022 [citado 2023 Ago 01]. Disponible en: https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/19568/Trabajo%20de%20grado.pdf?sequence=1
20. Moreira-Aguayo PY, Venegas-Loor LV. Desarrollo de competencias comunicativas del idioma ingles
M. Revista Científica Dominio de Las Ciencias [Internet]. Octubre-Diciembre 2020 [citado 2023 Ago 01]. 6(4):pp. 1292-1303. Disponible en: http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i4.1537
21. Espinoza-Zúñiga AA, Veas-Villagra CP, Gómez-Mella PI, Romero –Jeldres M. Inglés para fines específicos para el fortalecimiento de la empleabilidad en estudiantes de educación media técnico profesional en Chile. Rev. estud. exp. educ. [Internet]abr. 2019 [citado 2023 Ago 01];18 (36): 15-34: Disponible en: http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20191836
22. Cisnero-Aguilera M y Gimón-Rodríguez S (2020): “La superación del docente desde el Centro universitario municipal para fortalecer la calidad educativa en el idioma inglés”, Revista de Desarrollo Sustentable, Negocios, Emprendimiento y Educación RILCO DS [Internet]. octubre 2020[citado 2023 Ago 01]; 2(12):9. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/rilcoDS/12/superacion-docente.html
23. López-Serrano M. La superación en idioma inglés de los profesionales no filólogos en las universidades de ciencias pedagógicas Revista científica metodológica VARONA. [Internet]. 2014 [citado:4//12/22];59:79-83. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360636905013

Published

2023-09-29

How to Cite

1.
Rodríguez Sánchez Y, Garbey Savigne E, Almeida Ugiarte AM, Díaz Lazo K, Menéndez Orozco A, Coello Seijo G. English language examinations for changes in teaching categories and minimum doctorate. Rev. Cub. Tecnol. Salud. [Internet]. 2023 Sep. 29 [cited 2025 May 9];14(3):e4082. Available from: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/4082

Issue

Section

Original Articles