Knowledge about alterations and processes related to nutrition in students of the Pan-American University
Keywords:
Alterations, Knowledge, Nutrition, University studentsAbstract
Introduction: nutrition and food are fundamental aspects for the maintenance of a healthy life and the general wellbeing of individuals. In the university context, where young people face multiple academic and lifestyle challenges, it is crucial to understand the alterations and processes related to nutrition and feeding. Objective: to describe the levels of knowledge about nutrition in medical science students of the School of Medical and Health Sciences, Pan-American University, during the period February-April 2023. Method: a descriptive cross-sectional study was carried out in a population of 309 students. The ethics of scientific research were complied with. To obtain the information, the Sanchez-Socarrás questionnaire available in the Spanish Journal of Community Nutrition was applied, after validation by the authors in the context of the study. Results: the participants demonstrated an average level of understanding of eating disorders, nutritional deficiencies and risk factors associated with inadequate nutrition. Conclusions: the levels of knowledge of the students of the Pan-American University of Guatemala were described, which allowed us to know that it is necessary to reinforce the knowledge of the students regarding the health problems associated with nutrition and food.
Downloads
References
2. Palenzuela-Paniagua SM, Pérez-Milena A, Torres LAP, Fernández-García JA, Maldonado-Alconada J. La alimentación en el adolescente. An Sist Sanit Navar [Internet]. 2014 [citado 17 Mar 2023];37(1):47–58. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1137-66272014000100006&script=sci_arttext&tlng=en
3. Morales-Fernández A, Ortiz P. Relación entre los hábitos alimentarios, el estado nutricional y los problemas gastrointestinales en estudiantes universitarios de 18- 30 años de guápiles, Pococí, Costa Rica. Rev Hisp Cienc Salud [Internet]. 23 de abril de 2020 [citado 27 Sep 2023];6(1):14-21. Disponible en: https://www.uhsalud.com/index.php/revhispano/article/view/415
4. Sánchez V, Aguilar A, González F, Esquius L, Vaqué C. Evolución en Los conocimientos sobre alimentación: Una intervención educativa en estudiantes universitarios. Rev Chil Nutr [Internet]. 2017 [citado el 17 de marzo de 2023];44(1):3–3. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-75182017000100003
5. Muhiña-Díaz OD, Velázquez-Martín D, Cárdenas-Hernández D. Hábitos alimenticios en estudiantes universitarios: un estudio descriptivo en Tecnología de la Salud. Rev. Cubana Tecnol. Salud [Internet]. 2023 [citado: 27 Sep 2023]; 14(3):e4091. Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/4091
6. Nápoles-Abreu O, Fuentes-Lorente M, Guerra-Rodríguez LE, Matos-Mosqueda L, Crespo-Zafra LM. Nutritional status, distribution of food events and physical activity in university students in Camagüey. Rev Hum Med [Internet]. 2021 Ago [citado 2023 Mayo 19]; 21(2): 455-470. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000200455&lng=es.
7. Souza RK, Backes V. Autopercepção do consumo alimentar e adesão aos Dez Passos para Alimentação Saudável entre universitários de Porto Alegre, Brasil. Cien Salud Colet. [Internet]. 2020 [citado 2023 Mayo 19];25:4463-72. Disponible: https://www.scielo.br/j/csc/a/ZzMLsShvSMNPwPttjKqtGSC/?lang=ptS/A.
8. Meng Y, Li S, Khan J, Dai Z, Li C, Hu X, et al. Sugar- and Artificially Sweetened Beverages Consumption Linked to Type 2 Diabetes, Cardiovascular Diseases, and All-Cause Mortality: A Systematic Review and Dose-Response Meta-Analysis of Prospective Cohort Studies. Nutrients [Internet]. 2022 [citado 2023 Mayo 19];13(8):2636. Disponible en: https://doi.org/10.3390/nu13082636
9. Alonso-Crespo FE, Aneiros-Martín R, Márquez-Alfonso A. Hábitos alimentarios en pacientes atendidos en el Centro de Atención y Educación al diabético. Santa Clara. 2020. IV Convención Internacional Cuba-Salud 2022 [Internet]. 2022 [citado 2023 Mayo 18]. Disponible en: https://convencionsalud.sld.cu/index.php/convencionsalud22/2022/paper/viewFile/2455/1419
10. Sánchez-Socarrás V, Aguilar-Martínez A, González-Rivas F, Esquius-de la Zarza L, Vaqué-Crusellas C. Diseño y validación de un cuestionario para evaluar el nivel de conocimientos generales en nutrición en universitarios de ciencias de la salud. Rev Esp Nutr Comunitaria [Internet]. 2015 [citado 2023 Sep 18];21(3):18-24. Disponible en: https://doi.org/10.14642/RENC.2015.21.3.5108
11. Dezar G, Vargas MR, Ravelli S, Cuneo F, Ávila O, Fortino M. Conocimiento y práctica de recomendaciones sobre alimentación saludable en estudiantes universitarios. Actualización en Nutrición. 2019;20(4):105-111.
12. Cerqueira-Sousa I, Fontenelle-Catrib AM, Teixeira-Medeiros N, Pereira da Silva-Godinho CC, Ferreira-Carioca AA, Marinho-Holanda GP, et al. Conocimiento de estudiantes de salud sobre alimentación saludable y factores asociados al entorno universitario. Rev Peru Med Exp Salud Publica [Internet]. Oct-Dec 2022 [citado 2023 Sep 18];39(4):425-433. Disponible en: https://doi.org/10.17843/rpmesp.2022.394.11349
13. Klug MR. Salud, universidad, alcohol: en alumnos de 1er año de la Facultad de Ciencias Médicas, Sede Concepción del Uruguay durante el mes de Abril y Mayo del 2022 [Tesis]. Argentina: Universidad Nacional de Entre Ríos; 2022 [citado 18 Sep 2023]. Disponible en: http://repositorio.ucu.edu.ar/xmlui/handle/522/573
14. Ramírez A, Zerpa C. Conductas alimentarias de riesgo en estudiantes universitarios venezolanos: prevalencia en la ciudad de Caracas, 2020. Revista GICOS [Internet]. 2022 [citado 18 Sep 2023];7(1). Disponible en: https://doi.org/10.53766/GICOS/2022.07.01.01
15. Campos-de Aldana MS, Solano-Aguilar S, Paez-Esteban AN, Ortiz-Rodríguez SP, Torres-Contreras C, Casadiegos-Patiño LF. Riesgo de Trastornos de Conductas Alimentarias asociadas al estado nutricional de los adolescentes. Cultura de los Ciudadanos. 2023;XXVIL(65):315-327.
16. Correa Castro, Moreno Pereira, Rodríguez IR AAF. Diseño de una estrategia pedagógica para identificar factores de riesgo asociados a Trastornos de la Conducta Alimentaria [Internet]. repository. 2020 [citado 18 Sep 2023]. Disponible en: https://repository.ucc.edu.co/server/api/core/bitstreams/15f62c16-00ff-48c0-9cfd-955d7da9b89a/content
17. Silva-Froján C. Hiperlipemias, su origen proveniente de la alimentación y de la síntesis por parte del hígado. Clínica Universidad de Navarra [Internet]. 2023 [citado 18 Sep 2023]. Disponible: https://www.cun.es/enfermedades-tratamientos/enfermedades/hiperlipemias#:~:text=Las%20hiperlipemias%20son%20un%20grupo,los%20triglic%C3%A9ridos%20y%20el%20colesterol.
18. Espino-Montoro A, Villalba-Alcalá F, Romero Cañadillas AB, González-Fernández MC, Huerga-Domínguez JC, García-Murillo M, et al. Grado de conocimientos del diplomado universitario en enfermería sobre los factores de riesgo cardiovascular y el manejo dietético de las hiperlipemias. Enfermería Docente [Internet]. 2011 [citado 18 Sep 2023];95:14-19. Disponible en: https://www.huvv.es/sites/default/files/revistas/ED-095-05.pdf
19. Solera Sánchez A, Gamero Lluna A. Hábitos saludables en universitarios de ciencias de la salud y de otras ramas de conocimiento: un estudio comparativo. Rev Esp Nutr Hum Diet [Internet]. 2019 [citado 18 Sep 2023];23(4): 271-82. Disponible en: https://doi.org/10.14306/renhyd.23.4.762
20. Rivas-Paladines MA. Disonancias cognitivas en estudiantes universitarios con diabetes tipo II. Pol. Con. [Internet]. 2019 [citado 18 Sep 2023];4(3). Disponible en: https://doi.org/10.23857/pc.v4i3.915
21. Minaya-Intor WS, Collantes-Aguilar BI. Nivel de conocimiento para la Prevención de diabetes que presentan los estudiantes de 4 y 5 de secundaria en un colegio en Puente Piedra, Perú. [Tesis para optar el título profesional de: Licenciada en Enfermería]. Lima: Universidad Privada del Norte; 2022 [citado 18 Sep 2023]. Disponible en: https://repositorio.upn.edu.pe/bitstream/handle/11537/30494/Collantes%20Aguilar%2C%20Brenda%20Ivone%20-%20Minaya%20Intor%2C%20Winny%20Stefany.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0) that allows the use of the work to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and build on the material) as long as mention is made of the publication in the journal as the primary source. However, you will not be able to trade with it.
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (eg: deposit it in an institutional telematic file or preprint servers) provided that the initial publication in this journal is indicated.
The Cuban Health Technology Magazine is authorized by a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.