Skills of the Senior Nursing Technician in the context of COVID-19
Keywords:
Skills, Students, Nursing, COVID-19Abstract
Introduction: among the human resources that have participated in the COVID-19 confrontation are the nursing students. Objective: to diagnose the current state of the development of professional skills in third year students of the higher technical Nursing career during COVID-19 in the field hospital established in the Faculty of Nursing-Health Technology in Santiago de Cuba between February and May 2021. Method: cross-sectional descriptive study, during February-May 2021 in the universe of 25 students. The collection of information was done through a documentary review, survey and scientific observation. The variables studied were professional skills: assistance, teaching, research and administrative. Results: the scientific observation showed that professional skills were observed in 52% of the students, followed by 42% of them. In the documentary review, it was found that 60% of the students had an evaluation of four points for assistance skills. The survey showed that only 44% of the students evaluated adequate assistive skills. Conclusions: the current state of the development of professional skills in third year students of the higher technical nursing career during the COVID-19 confrontation in the field hospital of the Faculty of Nursing-Health Technology in Santiago de Cuba February-May 2021 was diagnosed. It was evidenced that the student pays more attention to the development of care skills than to research, teaching and administrative skills.Downloads
References
2. La importancia de la enfermera en época de COVID-19. Blog de la Fundación Corachan [en línea]. 2020 [citado 2023 abril 13]; 77751: [aprox. 4 p.]. Disponible en: https://www.corachan.com/es/blog/la importancia-de-la-enfermera-en-epoca-de-covid-19_77751
3. Consejo Internacional de Enfermeras (CIE). Enfermería: Una voz para liderar. Llevando al mundo hacia la salud [en línea]. Ginebra, Suiza: CIE; 2020 [citado 15 abril 2021]. Disponible en:https://www.icn.ch/es/noticias/enfermeria-una-voz-para-liderar-la-salud-para-todos
4. Molina-Raad. Caracterización del componente estudiantil en la pesquisa activa relacionada con la COVID-19. Rev Electrón Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [internet]. mayo - jun. 2020 [citado: 2023 may. 14]; 45(3): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2260
5. Ligeti-Stuardo P, Veliz-Rojas L, Salas-Carmona P. Significados de la enfermería en estudiantes, una perspectiva desde la construcción social de la profesión. Revista Cubana de Enfermería [Internet]. 2019 [citado 2023 May14]; 35 (3) Disponible en: https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/2612
6. Orozco-Inca E, Nájera-Lara J, Guerra-Orozco S, Ramos-Azcuy F, Guerra-Bretaña R. Reflexión sobre las competencias docentes en los institutos superiores tecnológicos en Ecuador. Educación Médica Superior [Internet]. 2021 [citado 2023 abril 13]; 35 (1) Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2901
7. Oria-Saavedra M. La formación de valores profesionales en estudiantes de Enfermería y su efecto en el enfrentamiento a la COVID-19. RevCubanaEnferm. [Internet]. 2020 [citado 2023 mayo 25]; 36:e4032): [aprox.3p.]. Disponible en: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/4032
8. Ayala-Valladolid D, Espinoza-Moreno TM. Utilidad de la simulación clínica para lograr competencias en estudiantes de enfermería en tiempos de COVID-19. RevCubanaEnferm. [Internet]. 2020 [citado 2023 mayo 25]; 36(0): 1-16. Disponible en: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/3946
9. Ramos-Robledo A, Ambrosio-Borroto R. Actualidades de la educación médica cubana frente a la COVID-19. RevCubanaInvestBioméd [Internet]. 2020 Sep [citado 2023 mayo 25]; 39(3):e849. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ibi/v39n3/1561-3011-ibi-39-03-e849.pdf
10. Massó-Batancour E, Rodríguez-Rubio N, Fernández-Hernández M, Rodrígue-Rogert, Ramos- Arango RC, Brañas-Hernández A. Habilidades prácticas en estudiantes de Enfermería Técnica de tercer año, Facultad Finlay-Albarrán, 2021. Revista urug. enferm. [Internet]. 2023 [citado 2023 May 27]; 18(2): e202. Disponible en: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2301-03712023000201202&lng=es
11. Sánchez-Rodríguez J, Aliaga-Perez L, Alvarado-San-Román X, Febré-Vergara N. Atributos para caracterizar la satisfacción de estudiantes de enfermería en escenarios clínicos. Revista Cubana de Enfermería [Internet]. 2021 [citado 2023 May 27]; 37 (2) Disponible en: https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/3788
12. Cruz-Guzmán O del R, Benítez-Granados J. Las crisis también pueden promover el aprendizaje, impacto del Covid-19 en prácticas docentes. RLEE. [Internet]. 2020 [citado 2023 May 27];50(ESPECIAL):291-02. Disponible en: https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/article/view/114
13. Muñiz-Granoble G, García-Martínez M, Rodríguez-Orozco C, Sánchez-Hernández C, Sandrea-Toledo L, Rebolledo-Malpica D. Competencias del ser y hacer en enfermería: revisión sistemática y análisis empírico. Revista Cubana de Enfermería [Internet]. 2019 [citado 2023 May 23]; 35 (2) Disponible en: https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/3339
14. Blanco-Barbeito N. Valoración crítica del programa de la disciplina principal integradora Enfermería. Educación Médica Superior [Internet]. 2022 [citado 29 May 2023]; 36 (1) Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2454
15. Miranda-LimachiK.E., Rodríguez –NúñezY., Cajachagua-Castro M.Proceso de Atención de Enfermería como instrumento del cuidado, significado para estudiantes de último curso. Enferm.univ [internet]. 2019Dic. [citado 2023 mayo 29]; 16(4):374-389. Disponible en: https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.4.623.
16. Lluch-Bonet A, Morales-López A, Olivera-Rodríguez M, Olivera-Bou Z, Rubio-López E. Habilidades del pensamiento crítico para el proceso de razonamiento diagnóstico en estudiantes de enfermería. Revista Cubana de Enfermería [Internet]. 2019 [citado 2023 May 27]; 35 (3) Disponible en: https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/2617
17. Ramos-Vives M, Mena-Lorenzo JA, Ferro-González B, Márquez-Márquez DR, Blanco- Herrera I de la C. Fundamentos teóricos del proceso de formación pedagógica de los estudiantes de licenciatura en Enfermería. Rev Ciencias Médicas [Internet].2020 [citado 2023 abril 13]; 24(5): e4614. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4614
18. Collazo-Lemus Ed, Elejalde -Calderón M, Garzón- Patterson M, Dinza- Zuasnaval Td, Escalona- Rojas V. Diagnóstico del estado actual del modo de actuación profesional pedagógico del docente asistencial de enferemería. Rev. Cub. Tecnol. Salud. [Internet]. 2022 [citado 2023 May 29]; 13(4). Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/3982
19. Parra-Mejias X, Antunes-Coca J, Torres-Leyva D. La formación profesional pedagógica en estudiantes de enfermería durante pesquisaje en enfrentamiento a la COVID-19. RevCubanaEnferm. [Internet]. 2020 [citado 2023 May 27]; 36:e3932: [aprox.11p.]. Disponible en: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/3932
20. Coaquira-Machaca N. Relación entre habilidades investigativas y la gestión en salud en enfermeras de la Red de Salud Arequipa-Caylloma. Revista Cubana de Enfermería [Internet]. 2021 [citado 29 Mar 2023]; 37 (3) Disponible en: https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/4137
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0) that allows the use of the work to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and build on the material) as long as mention is made of the publication in the journal as the primary source. However, you will not be able to trade with it.
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (eg: deposit it in an institutional telematic file or preprint servers) provided that the initial publication in this journal is indicated.
The Cuban Health Technology Magazine is authorized by a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.