Knowledge management in the Faculty of Health Technology

Authors

Keywords:

Knowledge management, Information and Communication Technologies, Networked learning,

Abstract

Introduction: nowadays, teachers in higher education must interact with digital platforms. In addition, managing knowledge is synonymous with quality. Objective: to characterize the current state of knowledge management in the Information and Communication Technologies of the professors of the Faculty of Health Technology. Methods: a cross-sectional descriptive research was conducted between 2016 and 2019. The population consisted of 70 professors with teaching category. Observation, survey, interview and knowledge test instruments were used to collect information and the virtual classroom, a network learning tool. Insufficiencies and potentialities were identified through  methodological triangulation. The information was summarized in relative frequency and visualized in tables and graphs. Results: between 46% and 65% of the participants in the study evaluated the level of knowledge of information location pathways as low. Between 43% and 57% of the analysis units evidenced a low level to assume roles in non-face-to-face modalities, which makes the use of the virtual classroom, a non-face-to-face tool, insufficient. Conclusions: the current state of knowledge management of Information and Communication Technologies of the professors of the Faculty of Health Technology was characterized with insufficiencies in the preparation of teachers in the use of digital platforms to manage knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Otilio Omar Lombillo Crespo, Facultad de Tecnología de la Salud. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana

Profesor Titular UCMH. Licenciado en Educación en la Especialidad de Química. Máster en Informática Educativa. Mención Aplicaciones para la Educación. Jefe de Departamento de Redes y Servicios Técnicos Informática y Comunicaciones. Facultad de Tecnologia de la Salud.

Barbarito Herrera Serrano, Universidad de Ciencias Médicas Ernesto Ché Guevara. Bloque Docente Simón Bólivar

Ingeniero. en Equipos y Componentes Electrónicos.Máster en Educación Médica. Profesor Asistente. Universidad de Ciencias Médicas Pinar del Rio.

María Aurelia Lazo Pérez, Universidad Privada de Chiclayo

Licenciada en Educación especialidad Química. Máster en Educación Avanzada. Doctor en Ciencias Pedagógicas Profesor Titular. Universidad Particular de Chiclayo.Peru

References

1. Lombillo O. Gestión del Conocimiento sustentado en las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en Tecnología de la Salud. [Tesis doctoral]. La Habana: UCMH [internet]. 2020. [citado 2022 Nov 22]; Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php
2. Malagón M, Frías Y. La mediación como potencial de las tecnologías de la información y las comunicaciones en los procesos de enseñanza-aprendizaje: Collazo Delgado R, Herrero Tunis EM. Preparación Pedagógica para Profesores dela Nueva Universidad Cubana. 3.a ed. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria Felix Varela; 2017. p. 217-222.
3. González T. Modelo para el desarrollo de competencias investigativas con enfoque interdisciplinario en Tecnología de la Salud. [Tesis doctoral]. La Habana: UCMH [internet]. 2017. [citado 2022 Jul 20] Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?
4. Forni P, De Grande P. Triangulación y métodos mixtos en las ciencias sociales contemporáneas. Rev. Mex. Sociol [internet]. 2020[citado 2022 Nov 22]; 82 (1). Disponible en: https://doi.org/10.22201/iis.01882503p.2020.1.58064
5. Bonal-Ruiz R, Marzan-Delis M, González-García R. Algunos métodos de consenso en investigaciones de educación médica. VIII Jornada Científica de la Sociedad de Educadores en Ciencias de la Salud de Holguín. EDUMED HOLGUIN [internet]. 2019. [citado 2022 Nov 22]; Disponible en: http://edumedholguin2019.sld.cu/index.php/2019/2019/paper/viewFile/413/282
6. Zelada-Pérez MMi, Valcárcel-Izquierdo N. Competencias Informacionales en los profesores en la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Rev haban cienc méd [Internet]. 2020 Abr [citado 2023 Feb 14]; 19( 2 ): e2610. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2020000200010&lng=es
7. Lombillo O. Gestión del conocimiento mediante las TIC en Tecnología de la Salud. Editorial Académica Española; [internet]. 2018. [citado 5 Nov 22] ISBN-13: 978-620-2-10296-4 ISBN-10: 6202102969. Disponible en: https://www.morebooks.de/store/es/book/gesti%C3%B3n-del-conocimiento-mediante-las-tic-en-tecnolog%C3%ADa-de-la-salud/isbn/978-620-2-10296-4
8. Hernández-Campillo TR,Carvajal-Hernández BM, Legañoa-Ferrá M. Análisis a las competencias informacionales en la formación continua de los docentes universitarios. Bibliotecas. Anales de investigación [internet]. 2019 [citado 2023 Feb 14]; 16 (1) pp. 61-69. Disponible en: http://www.bnjm.cu/revista-anales/Revista%20Anales%20Vol%2016%20No.1%202020/05-Vol-16-N-1-2020-AR1.pdf
9. Díaz-Lozada JA, De La Rua-Batistapau M. Uso de las TIC en la preparación docente de profesores en condiciones de distanciamiento social. Rev. Mendive, Pinar del Río [internet]. 2022 [citado 2023 Feb 14]; 20 (1): p. 172-182.Disponible en http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962022000100172&lng=es&nrm=iso
10. Fernández-Sánchez E, Ascón-Pérez W. B-Learning. Vía para la preparación en seguridad informática del docente del Politécnico “Julio Antonio Delgado Reyes. EduSol [internet]. 2021 [citado 2023 Feb 14]; 21, (75), Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=47576857100211.
11. García-Bullé S. ¿Qué es lifelong learning y en qué consiste? Observatorio de Innovación Educativa. [internet]. 2019. [citado 4 Nov 22]; Disponible en: https://observatorio.tec.mx/edu-news/aprendizaje-a-lo-largo-de-la-vida-lifelong-learning
12. Acevedo Y, Aristizábal C, Valencia A, Bran L. Formulación de modelos de gestión del conocimiento aplicados al contexto de instituciones de educación superior. Información Tecnológica. [internet]. 2020 [citado 20 Nov 22]; 31(1), 103-112 Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000100103
13. Escorcia J, Barrios D. Gestión del conocimiento en Instituciones de Educación Superior: Caracterización desde una reflexión teórica. Revista de Ciencias Sociales Universidad del Zulia, 2020; 26(3)
14. Valle W, Camejo M, Vilau Y. La gestión del conocimiento en el Licenciado en Educación Primaria. Mendive. Revista de Educación [Internet]. 2019 [citado 2022 dic 24]; 17(3): 409-420. Epub 02 de septiembre de 2019. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962019000300409&lng=es&tlng=es.
15. Correa-Díaz AM, Benjumea-Arias M, Valencia-Arias A. La gestión del conocimiento: Una alternativa para la solución de problemas educacionales. Revista Electrónica Educar[Internet]. 2019 [citado 2022 dic 24]; 23(2): 1-27. Disponible en: https://dx.doi.org/10.15359/ree.23-2.1

Published

2023-03-23

How to Cite

1.
Lombillo Crespo OO, Herrera Serrano B, Lazo Pérez MA. Knowledge management in the Faculty of Health Technology. Rev. Cub. Tecnol. Salud. [Internet]. 2023 Mar. 23 [cited 2025 Apr. 21];14(1):28-3. Available from: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/3999

Issue

Section

Original Articles