Characterization of administrative, self-education and logical-intellectual skills in tutors of General Comprehensive Medicine residents

Authors

Keywords:

Administrative skills, Self-education and Logical-intellectual skills

Abstract

Introduction: tutors of General Comprehensive Medicine residents have insufficiencies in the development of administrative, self-education and logical-intellectual skills which limit their professional performance. Objective: to characterize the administrative, self-education and logical-intellectual skills in tutors of Comprehensive General Medicine residents in the Faculty of Medical Sciences "Julio Trigo López" course 2019-2020 Method: a descriptive and transversal research was carried out in the university polyclinics of Arroyo Naranjo municipality. The universe was constituted by the 20 categorized tutors who give education to residents in the Medicine career. Theoretical methods used were the historical-logical analysis and empirical methods with the semi-structured interview to tutors and the observation of skills. Results: the tutors did not know the characterization and the system of operations of administrative, self-education and logical-intellectual skills. Seventy-five percent of tutors perceive themselves as poorly prepared for skills training. Conclusions: tutors present an insufficient development to teach these skills to residents, due to the scarce pedagogical preparation they have received, in the methodological elaborations and in the postgraduate activities.     

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Author Biographies

Leiram Lima Sarmiento, Universidad de Ciencias Médicas de la Habana FCM Julio Trigo López

Doctora en Medicina. Especialista de I y II grado en Medicina General Integral y II grado en administración en salud . Máster en Educación Médica Superior. Profesora Auxiliar. Facultad de Ciencias Médicas “Julio Trigo López”. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana.

Guillermo De Jesús Pérez Esquivel, MINSAP

Doctor en Medicina. Especialista de I grado en Medicina General Integral. Máster en Educación Médica Superior. Profesor Auxiliar. Ministerio Salud Pública. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana.

René Arenas Gutiérrez, Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. FCM Julio Trigo López

Licenciado en Educación. Master en Informática en Salud. Jefe de departamento de Informática. Profesor auxiliar. Investigador Auxiliar

Angel Francisco López Aguilera, Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. FCM Julio Trigo López

 

Doctor en Medicina. Especialista en Epidemiología. Máster en Farmacoepidemiología, Enfermedades transmisibles, Medicina natural y bioenergética. Profesor Auxiliar. Consultante. Facultad de Ciencias Médicas “Julio Trigo López”. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. La Habana.

Raúl Manuel Martínez Bernardo, Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. Facultad de Tecnología de la Salud

Licenciado en Tecnología de la salud, perfil de Laboratorio Clínico.Profesor auxiliar.Decano de la Facultad de Tecnología de la Salud. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana.

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Published

2023-09-30

How to Cite

1.
Lima Sarmiento L, Pérez Esquivel GDJ, Arenas Gutiérrez R, López Aguilera AF, Martínez Bernardo RM. Characterization of administrative, self-education and logical-intellectual skills in tutors of General Comprehensive Medicine residents. Rev. Cub. Tecnol. Salud. [Internet]. 2023 Sep. 30 [cited 2025 Apr. 22];14(3):e4062. Available from: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/4062

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