Characterization of administrative, self-education and logical-intellectual skills in tutors of General Comprehensive Medicine residents
Keywords:
Administrative skills, Self-education and Logical-intellectual skillsAbstract
Introduction: tutors of General Comprehensive Medicine residents have insufficiencies in the development of administrative, self-education and logical-intellectual skills which limit their professional performance. Objective: to characterize the administrative, self-education and logical-intellectual skills in tutors of Comprehensive General Medicine residents in the Faculty of Medical Sciences "Julio Trigo López" course 2019-2020 Method: a descriptive and transversal research was carried out in the university polyclinics of Arroyo Naranjo municipality. The universe was constituted by the 20 categorized tutors who give education to residents in the Medicine career. Theoretical methods used were the historical-logical analysis and empirical methods with the semi-structured interview to tutors and the observation of skills. Results: the tutors did not know the characterization and the system of operations of administrative, self-education and logical-intellectual skills. Seventy-five percent of tutors perceive themselves as poorly prepared for skills training. Conclusions: tutors present an insufficient development to teach these skills to residents, due to the scarce pedagogical preparation they have received, in the methodological elaborations and in the postgraduate activities.
Downloads
References
2. Alpízar L, Añorga J. El modelo del tutor de especialidades médicas del ISMM "Dr. Luis Díaz Soto". Educ Med Super [Internet]. 2007 Jun [citado 12 Nov 2022];21(2):4. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864- 21412007000200009&script=sciarttext
3. Naranjo Ferregut JA, Báez Pérez O L, Delgado Cruz A, Álvarez González K Martínez Vizcaíno NE. Formación de habilidades profesionales en los estudiantes de medicina en la Atención Primaria de Salud. Educ Med Super [Internet]. 2018 [citado 2021 Abr 20];27(1):[aprox. 6 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/122
4. Vivanco G, Sarango J. Las habilidades pedagógicas profesionales en los estudiantes de la educación superior. Conrado [Internet]. 2019 [citado 12 Nov 2022];15(67):341-348. Disponible en: http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/ conrado%0A
5. Rivera-Michelena NM, Pernas-Gómez M, Nogueira-Sotolongo M. Un sistema de habilidades para la carrera de Medicina, la relación con las competencias profesionales. Una mirada actualizada. Educación Médica Superior [Internet]. 2017 [citado 2021 abril 15];31(1):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/856
6. Acosta LD, Hernández-Jara P, León-Castro A. Prácticas pre profesionales y el impacto en la calidad del egresado. Opuntia Brava [Internet]. 2019 [citado 2021 abril 15];11(2):254-260. Disponible en: https://doi.org/https://doi.org/10.35195/ob.v11i2.759
7. Vega-Ochoa AD, Hurtado-Barrera J. Formación universitaria en salud: una mirada desde las prácticas pedagógicas. Oratores. 2019;7(10):84-99.
8. Ochoa-López Y, Canquíz-Rincón L, Lubo-De la Rosa K. Percepción de estudiantes y docentes de básica primaria sobre competencias científicas asociadas con el desarrollo cognitivo estudiantil. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal) [Internet]. 2022 [citado 2021 abril 15];26(3):1-19. Disponible en: https://doi.org/10.15359/ree.26-3.22
9. Valcazar E. Las competencias del docente de posgrado. Un estudio comparativo en cuatro maestrías especializadas desde la percepción de los estudiantes. Desde el Sur [Intenet]. 2019 [citado 2021 abril 15];11(1):191-206. Disponible en: https://doi.org/10.21142/des-1101-2019-191-206
10. Chávez-Loor MD, Chancay-Cedeño CH, Chávez-Loor YP, Mendoza-Bravo KL. El desarrollo de las habilidades docente: una visión desde las prácticas preprofesionales. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa [Internet]. 2020 [citado 2021 abril 15]; 8 (1):80-90. Disponible en: http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/download/3216/
11. Mairena E, Cabrera D. Trayectorias y experiencia didáctico-pedagógica de docentes en el posgrado. Mendive. Revista de Educación [Internet]. 2020 [citado 2021 abril 15];18(3), 499-514. Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1943
12. Salazar-Duany Z, Ducónger-Castellanos RD, Portuondo-Hitchman OL. Importancia de la estrategia pedagógica para el mejoramiento del desempeño de los tutores en la educación en el trabajo. Escuela Latinoamericana de Medicina. Panorama. Cuba y Salud [Internet]. 2019 [acceso: 18/04/2022];13(1 Especial). Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/960
13. Arias-Ávila KG. Liderazgo directivo y desempeño docente en la educación virtual en una institución educativa de Lurín, 2021 [Tesis]. Perú: Universidad César Vallejo; 2022.
14. Robles-Lamoth ME, García-Chirino R, Deschapelles-Brunet M. Un reto en la Universidad del siglo XXI, el profesor tutor. La Habana. Cuba. Órbita Científica [Internet]. 2019 [acceso: 18/04/2022];25(106). Disponible en: http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rOrb/article/download/767/1043
15. Romero-Albino Z, Cuba-Fuentes M. Medicina familiar y comunitaria en el Perú:30 años de la especialidad en personas, familias y comunidades. AnFac med [Internet]. 2019 [citado 2021 abril 15];80(4):511-4. Disponible en: https://doi.org/10.15381/anales.v80i4.16570
16. Carrillo DFV, Rosales LVM, Sanmartín MAG. Pre-professional practices and internships: do they contribute to the development of university students in Ecuador?. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valore. 2019;6(Special).
17. Saona-Vargas FD. Administración educativa y la influencia en los procesos pedagógicos en docentes de la escuela de Educación Básica “Bahía de Caráquez” Vinces, 2021 [Tesis] Perú: Universidad César Vallejo; 2022.
18. Manríquez-Gutiérrez K. Liderazgo educativo: una mirada desde el rol del director y la directora en tres niveles del sistema educacional chileno. Revista Educación. 2022;46(1):585-604.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0) that allows the use of the work to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and build on the material) as long as mention is made of the publication in the journal as the primary source. However, you will not be able to trade with it.
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (eg: deposit it in an institutional telematic file or preprint servers) provided that the initial publication in this journal is indicated.
The Cuban Health Technology Magazine is authorized by a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.